Karpaterna- Transylvanien

Jo, vi vandrade en vecka i Karpaterna i Transylvanien i somras. Vi valde Bucegi-området i och med att det var ganska lätt att ta sig till och relativt många cabanas (ung. rumänska fjällstugor) samt möjlighet till varierad vandring.
Underbar vandring, vacker natur, höga berg och trevliga människor. Både lättare och svårare leder. Oftast mycket väl utmärkta leder.
Vi kommer helt säkert vandra där igen i nya områden.
Har du/ni funderat på något speciellt område?

Här är en länk till fråden där jag själv ställde en liknande fråga - http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=38022

"matslandgren" här på Utsidan är en flitig Rumänien-vandrare som hade vänligheten att ge oss en hel del nyttiga tips. Jag delar givetvis också gärna med mig av våra erfarenheter, om du hör av dig.

/Lennart

Vandring i Transylvanien

Transylvanien har ett bergigt landskap och lämpar sig för vandring av alla slag. Här finns vandringsleder av alla svårighetsgrader och med stor variation när det gäller karaktären på vandringen, allt från lättilgängliga och gräsbevuxna högplatåer till branta klippväggar där vandringen kan stundtals övergå i lättare klättring. Karpaterna, bergskedjan som omringar Transylvanien, har toppar som når över 2500 m, har ett enormt stort antal markerade vandringsleder. Bergsbestigning och fjällvandring i Transylvanien har en nästan 200 årig historia, och det finns väldigt mycket skrivet och dokumenterat både om markerade och icke-markerade vandringsleder. Nästan allt är tyvärr på rumänska och ungerska ( även vissa böcker på tyska).
Jag är själv född och uppvuxen i Transylvanien, och har sysslat med både vandring och klättring där, och har en hel del böcker och kartor om Karpaterna.
Hör av dig om vilken typ av vandring och i vilken/ vilka delar av Transylvanien du är intresserad av, kanske kan jag hjälpa dig med information, ev. kartor och böcker. Hälsningar, Josef.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna Fjällvandring 0
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg