lromberg; sa:
Jag funderar på att gå Karolinerleden en helg i höst tillsammans med min dotter och hennes kompis.
Någon som har erfarenheter av den? Någon vildmarkskänsla?
Funkar stugan att övernatta i eller är det bättre att tälta?
Kan man ta sig tillbaks till utgångspunkten (där bilen står) med någon landsvägsbuss?
Andra ideer jag har är Kinnekulleleden (fast det verkar vara för lite skog för min smak), Halle- eller Hunneberg (fast jag har inte hittat några ledbeskrivningar) eller Billingeleden.
Andra tips (fast helst inte mer än 15 mil från Karlstad) ?
/ Lennart
Karolinerleden är fin men ganska kort, går du den kortaste vägen går du den på c:a 1 tim.
Men den går även att bygga ut ett par kilometer med en slinga som startar och slutar längs karolinerleden.
Den är väldigt fint iordning med spångar, rastplatser med bord etc så den är lättvandrad. Nackdelen med detta är ju att vildmarkskänslan aldrig riktigt infinner sig...
Stugan är alltid öppen och är i fint skick, fast man får sova på golvet.
Runt stugan finns det bla en eldstad, ett litet tjärn och ved till vedspisen och en eldstad som finns i stugan. Vet inte om det går att ta bussen tillbaka, eventuellt. Skicka ett mail om du verkligen är intresserad så kan jag kolla upp det.
Jag skulle nog hellre tipsa om nationalparken Tresticklan som ligger c:a en mil norr om Dals-Ed.
Den är lite längre c:a 2-3 tim i lagom takt.
Lite tuffare vandring eftersom leden går över många åsar.
Den har också mycket mer vildmarkskänsla, det är nästan kusligt hur fort man märker skillnaden mellan den norska och svenska skogen eftersom man sover på den norska sidan. Där kan man också sova i en fin stuga. Här finns det en stor kamin, sängar, stolar bord etc. Men även chans att tälta med eldstad på området.
Stugan är låst men nyckel finns att få i kommunhuset i Dals-Ed. Är det så att ni ska iväg på en helg så skicka ett mail så ska vi nog kunna fixa det också...
Här får man gå en väg dit och samma väg tillbaka till parkeringen (om man ska gå den kortaste vägen).
Jag skulle gå i Tresticklan för det är en klar favorit hos mig..
Du kan gå in på min profil och trycka på kartpunkter så hittar du tresticklan där.
Hör av dig om du har fler frågor...
MVH//Dalslänningen Johan