Karlskrona paddling

Paddling i Karskrona?

Jag och ett par bekanta skall i nästa vecka paddla ett par dagar i Karlskrona skärgårg. Har skaffat kartor och sjökort, men vore tacksam på bra strandhugg under färdens gång, tex något trevligt rökeri, café eller bra tältplatser.

Mattias
 
Staden Karlskrona

Jag har under ett drygt års tid paddlat i området kring Karlskrona, men ännu inte hunnit lämna det direkta närområdet. Du får därför ta mina tips för vad de är.

Östra skärgården lär vara mycket fint att paddla i. Området väster om stan är också fint (jag har bara vandrat där och aldrig paddlat), dvs. öarna som ligger norr om Hasslö.

Karlskrona är inte en stad som ligger vid havet utan snarare i detsamma, dvs. på ett antal öar. Om ni ska paddla ett par dagar tycker jag att ni skulle kunna börja med att paddla runt i stan några timmar och sedan gå längs kusten österut mot östra skärgården eller västerut mot Skillingenäs, Bollö, Hasslö, Almö mm.

Östra skärgården är störst så det kanske är roligast att gå dit.

Vår kajakklubb har följande hemsida.
http://www.eskima.net

Ha en trevlig tur...

/Joakim
 
inte helt vilse

Jag har bott i Karlskrona i 10 månader för 10 år sedan och min sambo är därifrån. Så vi har koll på det mesta på land, skall dessutom spendera ett par dagar före och efter paddlingen i staden. Ska bla till marinmuseet.
Vi är fem stycken som ska paddla (vilket vi aldrig gjort förr i dessa vatten) och färden är tänkt att gå österut mot senoren till och därefter ner på östsidan om samma ö för att gå ner mot Ytterön och Hästholmen, sedan vidare västerut/ upp mellan Senoren och Sturkö och sedan på norrsidan om Sturkö och Tjurkö för att sedan avsluta med rak färd mot Långö. Alternativt gör vi samma runda baklänges, väder och vind styr första dagen. Det kan självklart bli andra ändringar också. Vi vet ju inte vad vädergudarna är på för humör.

Vi ska hyra kajaker på Eskimåklubben, du som medlem vet kanske vad det är för modell ni har till uthyrning och om det är roder eller skädda på dem?
 
Hyra kajak

Vi har både havs- och motionskajaker till uthyrning. De flesta har roder, men någon eller några har endast skädda. Redogör för dina önskemål när du ringer och bokar.

/Joakim
 
Ursäkta dröjsmålet ;-)

I östra skärgården finns det ett antal bra ställen att besöka, dock kan det vara svårt att tälta på beroend på mängden klippor. Sommartid så är öarna befolkade och flera vandrahem existerar.

Mycket fina stränder finns dock vid Videskär resp. Sydöstra sidan av Utlängan (Sydöstraste hörnet av Sverige)

Västra skärgården finns det ett antal trevliga öar men denna känner jag inte till så mycket av.
Mellan Aspö och Hasslö finns Bollöarna som dock fortfarande är militära.


Andra trevliga områden i Blekinge är:
Matviks skärgård som sträcker sig ut till Tärna samt Järnaviksskärgård som även den sträcker sig ut till Tärnö. (Personligen tycker jag Matviks är bättre då öarna är fler och mer bebodda än mot Järnavik.)

För mer tips om våra öar här nere finns nedan länk som jag hittade för några veckor sedan.
http://hem.fyristorg.com/karlskrona/skargardsfakta.htm

/Rinaldo, Karlskrona bo sedan 9 år
 
Om man nu inte vill paddla så långt första dagen från Karlskrona/Långö så kan jag rekomendera Pottneholmen (6 km öster om centrala Karlskrona). Här finns en underbar tältplats vid den lilla viken på östra delen av ön. Underbar gräsäng, med utsikt över Karlskrona och Verkö!
 
Nu är paddlingen gjord!

Vi hade sedan en lång tid bokat fem havskajaker på Eskimåklubben i Karlskrona, och väl där på måndgas morgonen så fick vi oss tilldelat lite olika varianter. Dels beroende på fyskiska förutsättningar (Prijon Kodiak kan vara för liten!) och kunskaper. Vi fick tre olika Prijon med roder, nämligen Seayak, Kodiak och Cathalina, och utöver detta en Point 65 och en Arctic från Kajakbryggan, de bägge senare med skädda.
Packade och klara så gav vi oss iväg från Långö ner mot Trossö och sedan österut mot Verkö. Via Verkö söderut mot Tvägölja och så småningom lunch på Nabben på Tjurkö. Därefter fortsatte resan längs med Tjurkös och Sturkös norra sidor till vi kom till senoren där vi gick under bron Vid V Skällö for att ta sikte mot Gullö där första nattlägret hägrade. Månadgen bjöd på regn under förmiddagen, fram till lunch, sedan grått under dagen, men avslutades med en riktigt trevlig och varm kväll framför bensinköket med puttrande moccabryggare.

På Tisdagen tog vi en lugn förmiddag på Gullö med lite bad och en huggormsexpedition (alla har inte sett huggormar tidigare, men väl nu!) Sedan efter lunch så paddlade vi vidare norrut mot senoren, rundade ön på dess östra sida och sedan under Möcklöbron bort mot Trummenäs Camping (en behövde fylla på snusförrådet) och därifrån vidare efter någon timme mot Ramsholmarna, där den västra av dessa två visade sig bjuda på ypperliga tältmöjligheter. Tisdagskvällen ägnades åt räddningsövningar och lek i kajakerna för en del, vila i tältet för andra. Matlagning fick dock ske i tälten pga ihålande regn hela kvällen fram till kl 3 på morgonen, som tur var så fanns dock ett större tält med på turen, så alla akunde sitta och äta i ett och samma tält. Sen blev det kortspel, lite vin och whisky och så småningom högljudda snarkningar.

Onsdagen slutligen ägnades åt hemfärd via Knösöuden med kissepaus vid badstranden (aggressiva och ilskna får! varning!) sen mellan Knösö och Verkö in mot Lyckebyfjärden, in i Sunna kanal vid reningsverket (ÄCKLIGT VATTEN!) genom Marieberg och runt Västra Mark och slutligen söderut mot Andön och finalrace till Långö (jag vann!)

Summa summarum, en trevlig tredagarsutflykt som kan rekommenderas, lättpaddlat och inomskärs hela tiden.
Trevlig och billig kajakuthyrning (250kr dygn) men dock lite småslitnia kajaker, en Prijon hade ett skevt roder (funkade hyfsat dock) Arctic skulel haft ett roder, men det var för tillfället avmonterat och på okänd adress? Skäddan på Pointen hängde sig ett par gånger och den läckte även en del vatten in i bakre lastutrymmet.

Att säga om kajakerna - Pointen var tråkig och rätt så obekväm. Arctic hade urkass sittkomfort,kändes omodern, Kodiak stor och mäktig, men föll ändå två oss killar i smaken. Dock så går det ej att justera roderpedalerna så att den passar en människa som är 205 ck i strumplästen Seayaken var lagom, dvs stack inte ut åt något håll, varken positivt eller negativt, säkert en utmärkt uthyrningskajak. Cathalinan var mycket uppskattad av de två medföljande tjejerna, lagom stor och smidig, om än något långsammare än övriga.

Nästa år blir det västkusten! Och bättre väder hoppas jag!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
delfinen 10 platser värda att besöka Norrtälje - Karlskrona Paddling allmänt 9
graesen kajak uthyrning i karlskrona Paddling allmänt 3
fleksnes Isläget i Karlskrona? Paddling allmänt 1
Någon som paddlat sträckan Sölvesborg-Karlskrona? Paddling allmänt 4
tango Vita fingrar efter paddling... Paddling allmänt 9
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 21
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 143
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0

Liknande trådar