Karbinval för repbromsen - twist eller screw??

Allt kan optimeras, men själv använder jag nån ATC-liknande broms som regel, samt en HMS-karbin - någon av några som jag har. Tycker inte det är så stor skillnad mellan dem. Har en jumbovariant från Simond, som har lite speciell form som ska förhindra att den hamnar på tvären, och stannar i rättvänt läge. Tycker dock att de andra går lika bra.
Stor får den gärna vara när man firar, men det kanske är viktigare med lite massa i bromsen som ofta är rätt liten. En ATC Guide är ju lite tyngre och det är möjligt att den tar lite mer tid att värma upp. Den är å andra sidan ungefär det tyngsta i bromsväg man vill släpa på också.
 
Använder HMS till 100% hittills,

Utbildningskommitén hade en artikel i senaste Bergsport om fördelarna med att säkra andreman med HMS-knus. Har provat lite och tycker det är rätt smidigt. Ger lite twist på repet dock. Min Petzl Reverso (inte den allra senaste) funkar ju kanon i självlåsande läge så länge det inte skall firas eller ges slack, som gode herr GustavOh också påpekade...

Använder själv Petzl William med skruvlåsning. Funkar kanon.

mvh
Johan

tillsammans med BD HMS-skruvis, den utan hack i näsan, fungerar bra i alla lägen, inte minst på vintern. HMS har f ö den fördelen att man alltid har den med... ! Har dock köpt en ATC Guide, ska prova i vinter.

Tidigare hade jag diverse twistlock och ball-lock men har gått ifrån dessa för att förenkla utrustningen och minska risken för misstag. Att alltid göra samma moment vid låsning känns rätt tycker jag. Twistlock vill gärna frysa ihop på vintern och är svårare att öppna med handskar/vantar. Ball-lock har f ö plastgrind vilket inte känns helt tillförlitligt.

Har en Petzl Reverso som jag använt en (1) gång, tyckte den slet för mycket på repen vid firning, skänkes till någon som vill ha den..

Beträffande HMS så har jag sagt det förut, den tvinnar inte repen om den handhas rätt; låt bara repet/repen löpa parallellt till och från knuten/karbinen, det blir då även lätt att hålla med en hand om båda strängarna och blockera vid behov.


Ciao!

Uffe
 
Slog en HMS i helgen

Jaha, får väl krypa till korset och säga att jag faktiskt slog en HMS-knut i helgen. Fick göra en kort repa för att komma upp 5-6 meter, efter ha gått som andremannen på den "riktiga" leden. Hade ingen autolåsande broms med mig, så det blev till att slå en HMS för att säkra andremannen. Klockrent.

Alla borde kunna slå en HMS, så man klarar av oväntade händelser, precis som alla borde lära sig att fira med två karbiner.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.