Karbinval för repbromsen - twist eller screw??

Mycket en smaksak. Jag föredrar att att ha skruvmodellen. Lättare att hantera med en hand, en enklare mekanism med färre delar som kan paja och den påverkas inte lika mycket av smuts och is. En risk med Twist är att man blir lite "lat" när karbinen alltid stänger sig själv. Den dag man får en vanlig skruvis i händerna kan det bli lätt att missa.
 
Använder den här (D-link) som är ett slags skruvkarbin men som klarar större tvärbelastning än karbiner, tror jag.

http://en.petzl.com/petzl/ProProduits?Produit=358

jag skulle nog säga att enda fördelen med att använda en sån som du länkade till är det lägre priset. den är inte smidigare eller starkare än en skruvkarbin.

jag använder bara skruvkarbiner, mest för att jag tycker att twislocks oftast är dyrare och det känns inte motiverat att betala mer för att slipap skruva lite. men som sagt det är en smaksak. men ska man vara ute o härja i kallt klimat skulle jag satsa på något som inte har plast i sig eftersom det kan bli lite skört i kyla.

för övrigt tycker jag att ovala karbiner borde användas oftare, mina favoriter i många lägen.
 
Eftersom "bromskarbinen" tar emot en hel del friktionsvärne, så föredrar jag att ha en grövre karbin med mycket gods i där, hellre än en mer "avancerad" lättviktare.

Kör med en sån här http://addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=PETZLWILLIAMBALLLOCK

Jag gillar ball-locken, eftersom en snabb titt på den gröna pluppen berättar om grinden är låst eller inte. Det finns heller ingen risk att den "råkar" skruva upp sig som en vanlig skruvkarbin.

Men i andra sammanhang har jag vanliga skruvisar. Enkelt och funktionellt.
 
Teoek: Vet du om Belay Mastern fungerar bra vid säkring med HMS-knut?

Använder nån HMS-knut nuförtiden? Självklart bra att kunna, men det är ju så mycket bättre att använda sin broms, om man nu har en som går att autoblocka med.

Annars instämmer jag i att en riktigt fet karbin funkar bäst. Sen upplever jag att en helt rund karbin fungerar bättre än de som är platta, eftersom friktionen blir mindre. Firade en gång på en sådan där ultralätt wirekarbin och kom knappt ner. Repet "bet" sig verkligen fast.
 
Använder nån HMS-knut nuförtiden? Självklart bra att kunna, men det är ju så mycket bättre att använda sin broms, om man nu har en som går att autoblocka med.

Annars instämmer jag i att en riktigt fet karbin funkar bäst. Sen upplever jag att en helt rund karbin fungerar bättre än de som är platta, eftersom friktionen blir mindre. Firade en gång på en sådan där ultralätt wirekarbin och kom knappt ner. Repet "bet" sig verkligen fast.

Jopp, jag använder hms ibland, även om det blir mindre och mindre sen jag skaffade en ATC guide.

Det går ju lite snabbare att slå en hms än att rigga en broms så om det handlar om att säkra ett krux på en alpintur är hms:en förstahandsvalet. Vill jag vara beredd på att sänka ned andremannen, eller bara kunna ge lite slack är det också mycket smidigare. (Beroende på hur standplatsen ser ut, givetvis.)
 
Använder nån HMS-knut nuförtiden? Självklart bra att kunna, men det är ju så mycket bättre att använda sin broms, om man nu har en som går att autoblocka med.

Annars instämmer jag i att en riktigt fet karbin funkar bäst. Sen upplever jag att en helt rund karbin fungerar bättre än de som är platta, eftersom friktionen blir mindre. Firade en gång på en sådan där ultralätt wirekarbin och kom knappt ner. Repet "bet" sig verkligen fast.


Utbildningskommitén hade en artikel i senaste Bergsport om fördelarna med att säkra andreman med HMS-knus. Har provat lite och tycker det är rätt smidigt. Ger lite twist på repet dock. Min Petzl Reverso (inte den allra senaste) funkar ju kanon i självlåsande läge så länge det inte skall firas eller ges slack, som gode herr GustavOh också påpekade...

Använder själv Petzl William med skruvlåsning. Funkar kanon.

mvh
Johan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.