Karbiner, slingor och expresser

Hejsan.
Jag tänkte bara starta en liten utrustningstråd.

Vad använder ni för karbiner, slingor och expresser?
Är det någon som har några konkreta positiva eller negativa erfarenheter eller bra tips?

I mitt (blygsamma) rack hänger:
En lös samling skruvisar.
Skruvkarbinerna har liksom bara blivit vad som funnits allteftersom behovet växt.

Expresser från black diamond
Jag gillar varianten med en vanlig grind med keylock i "säkringsänden" och en wirekarbin i repänden. jag kan ärligt talat inte ge något genomtänkt skäl till att inte ha två wirekarbiner, men på något psykologiskt sätt känns det bättre med en vanlig i bulthängaren.

Förlängningsbara "expresser"
Tillverkade av två wirekarbiner (CT) och en 60cm dyneemaslinga som är tredubbelt vikt och sitter fast i "repkarbinen" med en o-ring. Det sistnämnda rekommenderar jag verklingen. Karbinen kommer inte på tvären, det är lätt att skilja på ändarna, och framförallt lätt att klippa ur rätt del av slingan när man ska veckla ut den.

Lösa karbiner
Ovala wirekarbiner i full styrka som kilarna sitter på.
Friendsen (alla två) hänger på varsin wirekarbin (neutrino tror jag). Jag har inte riktigt lärt mig än hur mycket eller lite slinga det behövs mellan en camalot och repet för placeringens skull. Dess egen slinga känns för kort om inte leden går spikrakt förbi. 60cm-slingorna känns ofta som overkill. Expresserna känns lite för styva för att ta bort reprörelserna.

lösa slingor
Två 120-slingor. En nylon som jag köpte först. En dyneema som jag använder mest.
Dessutom en hemmaknuten cordelette till standplatser.
 
Svarar bara på "Lösa karbiner"
Jag har mina kilar på två karbiner av det i klättersammanhang tämligen okända märket "Biltema". Dessa saknar all form av grindlås vilket gör att man lätt hakar av kilarna när det måste gå snabbt! Det gör också att karbinerna är väldigt olämpliga, för att inte säga livsfarliga att använda till annat än som just utrustningskarbiner. De är även märkta "Not for climbing", men det går utmärkt att klättra med dem hängandes på utrustningsslingan!

/K
 
Härligt med lite "onödigt vetande"

Precis vad man behöver när det börjar gå mot höst, vädret ute fortfarande är bra men man spenderar dagarn på jobbet istället för på någon klippa

Generellt så har jag byggt racket över en tid och har följdaktligen en ganska spridd samling utrustning

Skruvisar:
Några HMS karbiner DMM (stor och stark), Petzl (gul och bra) och en DMM (jättelätt)
Några D karbiner, BD positron med keylock är praktiska men har någon ordinär DMM också

Expresser:
Några BD med wiregate i repet och vanlig (utan keylock) andra änden. Bra och billiga.
Bästa expresserna dock några DMM med superlätta karbiner och en mjuk slinga, är ok att klippa samtidigt som de är bättre i kilarna. En Metolius QD med lite halvtaskig finnish, varför har Metolius halvtaskig finnish på sina karbiner? jag tycker allt det andra de gör är jättebra.

Förlängningsbara expresser:
60 cm dyneema (12mm tror jag) med ett ihopplock av BD och DMM karbiner. Mest wiregate, men några icke wiregate på icke rep-ändan (när jag köper nytt kommer allt att vara wiregate). Inga o-ringar som håller karbinerna på plats - skulle man kanske fixa

Lösa karbiner:
Huvudsakligen, BD neutrinos, BD Hotwire och superlätta DMM karbiner i "kammarna". Stora ovalkarbiner m. keylock till kilarna (har visat sig praktiskt någon gång när jag gjort slut på för mycket utrusting och ska bygga standplats)

Slingor:
En 120 cm dyneema poch har precis bytt ut mina utslitna nylonslingor mot en "enkel" Metoliusslinga med öglor i ändarna. Jag har inte hunnit testa den än. Ska bli intressant!
 
Biltema etc.

Jag brukar gilla Biltemagrejor, och anse att rätt utplockade grejor därifrån ofta fungerar bra i olika sammanhang - till en bråkdel av priset från andra leverantörer.

Har även några såna "Not for climbing"-karbiner.

Just Biltemas är lite sisådär avseende grindfjädern, åtminstone i mindre storlekar.

Sen tycker jag att Not-for-climbing-karbiner bara är försvarbara i småstorlekar. I större storlekar är de förväxlingsbara, samt går ju inte att använda i nödfall trots att man släpat dem med sig. I småstorlekar är det mer OK, de väger så lite så det är ingen total "viktsbesparing" att köra med riktiga fullstora karbiner, och alla små karbiner är ju dessutom Not-for-climbing även om de kommer från fina tillverkare.
 
Vettigt

Hej Gustav!

Ditt tänk känns överlag vettigt.

Jag har mixtrat mycket med mitt rack under åren. Här kommer några kommentarer och kanske något användbart tips.

Min tänk är numera genomgående funktion, vikt och säkerhet i harmoni. Om man pratar längre turer skall också tid räknas in. Vilket rack tar mig fortast upp? Inte nödvändigtvis det lättaste, men förmodligen det som är enklast att använda. Men lätt är rätt om två alternativ gör samma sak.

En lös samling skruvisar
Har samlat på mig en hel del skruvisar. I början var de billiga och klumpiga. Keylock-karbiner är bra då de inte krokar i. De finns också som skruvisar i alla storlekar. Jag gillar speciellt BD Positron (56g) som allkarbin. Har även en päronkarbin (69g) till en av mina repbromsar.

Den stora frågan är hur många skruvisar man egentligen behöver och om kan de ersättas med något lättare. En skruvkarbin som inte ligger an emot berget kan lika gärna vara en liten trådkarbin (BD Neutrino 36g, Camp Nano 28g). Det ger en god viktminskning. Två Nano i opposition ger en utökad säkerhet och väger lika mycket som en liten skruvis.

Numera är endast två skruvisar helt fasta i mitt rack: Repbroms och infästning i standplats, antingen direkt eller förlängt med repet och ett dubbelt halvslag invid selen.

Extremtänket kring skruvisar gör sig kanske bäst på långturer och oftast har jag med mig några extra även om jag i princip kan klara mig utan. Man får inte glömma bort oförutsägbara händelser.


Expresser
Trådkarbiner klippta i borrbultar har en tendens att kroka i grinden i bultskallen då/om de vrids/trycks emot den. En ikrokad karbin som belastas så, på snedden, går förmodligen sönder. Jag prioriterar alltid positionen på repkarbinen i förhållande till min färdriktning, därav kan den övre karbinen ibland ligga med grinden emot bultskallen.

Trådkarbiner i repändan är av säkerhetsskäl att klart föredra jämfört med grindkarbiner. De minskar risken för grindöppning under fall. En grind kan vibrera upp (orsakas av att repet löper genom karbinen) eller slås upp (slås emot berget) och stå öppen just när max belastning sker. En öppen karbin är betydligt svagare än en stängd. Om man provslår olika karbiner, ryggen mot handflatan, så förstår man skillnaden.


Förlängningsbara "expresser" (FE)
Bra, så som du beskriver det har har jag kört i många år med enda skillnad att den övre karbinen är en keylock. Gummipluppen är verkligen guld.

En av min FE har en DMM Revolver längst ned. Den är bra att ha på zick-zack-leder eller för placeringar långt åt sidan. Den minskar då repdraget rejält. Också bra att klippa i tvivelaktiga säkringar då den ökar mängden effektivt tillgängligt rep vid ett fall.

Långrandigt tips följer
När man jagar vikt och framför allt tid på långturer kan man göra så här. Säg att mitt rack består av ett set kilar och godtyckligt antal kammar. Jag prioriterar FE då de är betydligt mer användbara än en vanlig express. Kammarna hänger redan på varsin karbin. Om jag också hänger kilarna på varsin karbin har jag inte vunnit något. Greppa nu dina FE och ta bort den övre karbinen (används till kilarna). Kvar har du en 60-slinga, en trådkarbin och en gummiplupp= FE/2. Dessa hänger du på överkroppen, alla åt samma håll så att du kan plocka godtycklig utan att trassla in dig. Varje gång du vill sätta en kil bör/måste du använda en FE/2, men inte om du sätter en kam. Den stora vinsten sker i tid som tidigare gick åt till att rulla ut och in FE, överlämning vid standplats som nu kan nu ske i ett enda tag med mera. Några lösa karbiner kan vara bra att ha om man skulle stöta på en borrbult/pitong. Man kan även även ta med sig några vanliga expresser för mer desperata placeringar; man får inte FE/2 över huvudet för att man håller med fel hand och kan inte byta. Detta system provades nyligen i Norge med gott resultat med ett replag där endast en person (jag) ledde alla repor. Vi var mycket nöjda.


Karbin till kilarna
Ovala karbiner till kilar är bra. Ovala keylock är mycket bra. En näsa på karbinen minskar förvisso risken att kilarna åker ur om du (klantigt) skulle öppna den uppochner. Men ikrokningsfri urklippning ifrån karbinen är skönt då man är skakig eller det är svårt att nå.


Andra karbiner
Små trådkarbiner är bra; lätta, starka och säkra. Karbiner "ej för klättring" är ok att använda på små klippor men inget jag tar med på långturer. Memento mori.


Slingor till kammar
Det allra första jag justerade i mitt rack någonsin var de sydda slingorna till kammarna. Tyckte alltid att de var för korta. Efter nästa varje fall var de undre placeringarna vridna uppåt/utåt eller så vred sig den övre när man skulle kliva förbi den. Jag klippte bort slingorna och knöt egna längre av nylon tubband (cirka 23cm). Längre slingor ger förvisso längre fall men hellre ett litet längre fall än att placeringen floppar. Använder vattenknop som tajtas blöt under kroppsvikt; glider inte ett j-la smack.


Lösa slingor
120cm-slingor är bra, både nylon och dyneema fyller sin funktion. Jag har dock inte förstått mig på de nya supertunna (8 mm) och helvita dyneema som numera finns ifrån t.ex. Mammut. Jag har aldrig varit med om en slinga som gått sönder så snabbt. Så fort den tunna nylontråden som höll ihop slingan på sidan var avnött så fransade/grenade slingan upp sig en bit så som spagetti. Dessutom är dessa slingor allt för hala för att göra tillförlitliga knutar på.

Cordeletter är bra. Har en gjord av 5.5mm dyneema och en av 7mm nylon.


Med vänlig hälsning

/Örjan

PS
Förlåt mitt långrandiga och mässande svar. Tredje dagen hemma ifrån jobbet. Långtråkigt. Har idag fått penicillin. Känns redan bättre.
DS
 
carvingkimbo; sa:
Jag har mina kilar på två karbiner av det i klättersammanhang tämligen okända märket "Biltema". Dessa saknar all form av grindlås vilket gör att man lätt hakar av kilarna när det måste gå snabbt!

Jag har aldrig använt biltemakarbiner (till annat än testa vad de håller för, och de böjs som sugrör för kroppsvikt!), men jag har använt petzl's spiritkarbiner till kilarna, för jag tänkte precis som du. Att ha "tänder" på kilsetskarbinerna kan vara irriterande, kilarna fastnar ju ibland.

Men det som istället händer, enligt mig, är att man tappar kilarna. Jag har nästan aldrig tappat en enda kil innan jag fick för mig att ha dem på spiritkarbiner, och bara nu i sommar har nog minst ett halvt set gått förlorat. Sist var det min kompis som tappade tre stora kilar, som kom susande ett par meter från mitt dyrbara, hjälmprydda huvud. Nä, det blir tillbaka till ovala för min del. Med "tänder".
[Ändrat av markus82 2006-09-14 kl 00:49]
 
Re: Vettigt

pucko; sa:
PS
Förlåt mitt långrandiga och mässande svar. Tredje dagen hemma ifrån jobbet. Långtråkigt. Har idag fått penicillin. Känns redan bättre.
DS

Hade jag inte velat ha långa svar hade jag inte startat tråden. ;-)
Det slog mig bara att alla andra delar i utrustningen är rätt noggrant valda. Skor har man provat varenda modell i flera storlekar. Selen är provhängd innan köp. Kilar och kammar är hyfsat medvetet valda.

Men slingor och karbiner har liksom bara hamnat på selen allteftersom.

Kul att du bekräftade min ogrundade magkänsla om wire/vanlig grind i bulthängare!

Krya på dig!
 
Skruvkarbiner:
En stor HMS för standplatsens centralpunkt och en mindre HMS för bromsen samt en liten D-skruv om jag har Reverso vilket oftast är fallet på långa turer.

Övriga karbiner:
Wire! 4-5 BD hotwire. Planerar att köpa en DMM Revolver.

Expresser:
Mängd varierar med led, men oftast 8-12 st BD neutrino 18 cm. Fyra stycken på 60cm dynema. Wire både i rep och bultände. Wire är klart lättare och minskar risken att grinden i repkarbinen vibrerar öppen vid fall.

Slingor:
1 7mm nylon cordulette knuten till nystan och hängd på selen, 1 120cm nylonslinga över axeln. Nylon är tyngre, men klart mer slitstarkt än dynema. Utöver detta 1 60cm dynemaslinga över axeln samt en på ryggan med karbin för att hänga av den i standen.

Övrigt:
1 snabblänk, 1 tibloc, 1 prusiksnöre, 3m oknutet 6mm repsnöre att kapa till efter behov, liten fällkniv.

Räkneexempel:
Ett stort friklätterrack består av upp till 40 karbiner totalt. En vanlig karbin väger ca. 50g. Detta blir 2000g vilket är rätt mycket att hänga på selen.

Om jag skulle byta alla dessa karbiner mot BD neutrino(36g) får jag en vikt som slutar på 1440g. Det är mer än ett halvt kilos besparing!

Med Camp nano (28)g kan jag dessutom spara in ytterligare 400g. och då finns det fortfarande andra delar av racket kvar att banta...
 
Skruvisar:
2 päron och 1 D. Vid vissa (dock sällsynta) standplatser kan det vara händigt att ha två päronkarbiner i selen. Eftersom dessa platser är sällsynta skulle jag nog kunna pensionera en av dem och hitta på nån annan lösning.

Expresser:
11st 30cm spectra slingor. Är det ingen annan som insett deras förträfflighet? För det mesta räcker 30cm för att undvika repdrag, med ett fåtal 60cm på strategiska ställen. 30cm räcker också för det mesta för att undvika att reprörelser vrider kammar eller lyfter ur kilar. När jag nån gång kör på bult, så tripplar jag dessa 30cm ner till väldans bekväma 9cm.
En Yates screamer.

Förlängningsbara "expresser":
4st 60cm nylon tripplade med karbiner i selen.

Lösa karbiner:
9st karbiner med en massa kilar/hexor/kammar.
4 lösa karbiner som ibland används till att släpa upp förare/vattenflaska/sandaler.

lösa slingor:
2 120-slingor hängandes i selen. 4-6 60cm nylon över axeln. Mängden 60cm beror på att jag kör utan cordelette och prussik.
 
Imponerande!

Jag har aldrig räknat mina karbiner och slingor, vet bara att dom räcker... eller, expresser vet jag att jag har 12 st av, att dom flesta (mellan 8 och 10) är Edelrid och att alla har wiregrind. Imponerande viken koll ni har på racket!
 
En samling blandade skruvisar, dock vill jag helst ha med en stor Petzl William, eftersom jag gärna säkrar på HMS som försteman på trad eller flerrepors sportturer.

12 quickdraws med wiregate i båda ändar. Behöver nog egentligen 15 för långa bultturer, men oftast har ju replagskompisen också några. Valt enbart wiregates dels för vikten, men framför allt för att det inte slår i grindarna på dessa (så att de ibland är öppna) vid fall, och för att de är lätta att klippa. Gummiplupp på repänden så att den hänger på plats.

Några förlängningsslingor. Wiregate med olika färg så att det går lätt att skilja ändarna. Klättrar inte så mycket trad, så några stycken räcker, men kan vid behov skapa några till med extra slingor. Kör med Mammuts slingor som har nedsydd skarv så att skarven aldrig krokar i vid karbinen, klart värt priset.

Kilarna på ovaler med keylock. En wiregate i varje friend. Kilpetare på egen karbin med snöre mellan så att man inte sumpar den (har provat det...).

Några extra 60-slingor (bra att ha med på bultade leder som inte är raka, så att man kan förlänga på dessa också) och några extra 120-slingor för trad eller arbete i repet (t.ex. fotografering från väggen). Även 120-slingorna med nedsydd skarv så att de är lättare att förkorta var som helst.

En specialslinga för firning, eftersom jag vill ha både broms och prusik framför mig, (används ofta i alperna). Använder också denna slinga för att fixa ankaret vid sportklättring, så den sitter oftast i selen). Alternativt på långturer har jag en daisy i selen, så att det går snabbt att klippa in sig i ankaret på lagom avstånd för att få en optimal placering på stand. Då går det bra att rigga bromsen för firning i daisyn också.

En grigri till sportklättring och en reverso till trad och firning. Diverse prusiksnören med lite olika längd o dimension samt två cordeletter av olika längd (släpar inte allt, utan väljer utefter vart jag ska). Letar nu en Chinch (hallå återförsäljare i Sverige!!!), har provat den och tycker den verkar mycket bra.

Har också en liten samling övrigt, typ hexor, tricams, jumars osv.

PS Önskar jag hade råd med wiregate-keylock, men de är apdyra.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden men tillräckligt för att se att det är flera som använder sig av not-for-climbing karbiner. Jag har en erfarenhet av detta som kunnde blivit olycklig. Jag hade en sådan karbin till mitt kilknippe från början, tror t.o.m. att karbinen följde med med mitt knippe vid köpet. Jag hör till den kategori av klättrare som rycker ett par gånger i kilknippet vid placering för att kilen verkligen skall glida på platts (ja, jag har sett folk som i princip bara lägger dit sina kilar). Under ett standplattsbygge stog jag och ryckte fast en av mina kilar och mellan 2 ryck så la sig karbinen på tvären vilket gjorde att belastningen från rycket kom på grinden vilket gjorde att grinden gick sönder. Nu stog jag som tur var på en väl tilltagen hylla och kunnde lätt plocka upp alla kilar, men det är långt ifrån varje gång man gör det, och då kan det stå sig dyrt att ha snålat med karbinen till kilknippet och istället mista ett helt kilset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Alternativa karbiner till Edelrid Megajul Klättring allmänt 4
Mezzner Mikrosprickor i karbiner ingen myt! Klättring allmänt 5
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
Mezzner Tillvaratagna karbiner Klättring allmänt 0
2004-06-16 Låsbara karbiner Klättring allmänt 1
Avslzyx Snart lättare karbiner med ny Al-legering!? Klättring allmänt 1
_andreas_ Märkning av karbiner Klättring allmänt 1
klätterpojken Karbiner till friends Klättring allmänt 4
ErikGR Tappade karbiner Klättring allmänt 9
kofalla Metolius varnar för dåliga karbiner!!!!! Klättring allmänt 0
bpette Karbiner rättvända i quickdraw? Klättring allmänt 18
Carlarmfelt Karbiner: En mystisk marknad Klättring allmänt 15
bushmaster84 tejpade karbiner Klättring allmänt 18
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
sladdis Nya slingor på kamsäkringarna Klättring allmänt 10
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg