Karbiner rättvända i quickdraw?

Men...

...bilderna visar ju på två olika sätt att få "self unclipping", med karbinerna klippta från olika håll. Det är väl bara att välja vilken risk man ska leva med, eller? Båda problemen antar jag skapas av för korta, tajta slingor, dvs repet drar med sig karbinparet och man kan få dessa problem.

Re: Men...

brandmansmicke; sa:
...bilderna visar ju på två olika sätt att få "self unclipping", med karbinerna klippta från olika håll.

Bilderna visar ioförsig "self unclipping" från båda varianterna av att klippa karbinen, men i texten förklaras att exemplet i den undere bilden är i något högre grad beroende av vilken karbintyp som används (ex. vajergrind som på bilden).
Enda riktiga man kan göra är att som författaren själv skriver att testa med sina egna karbiner för att klura ut vilka karbiner och vilka hängare som ligger i riskzonen.

//David

Re: Men...

Jag har aldrig varit med om den första situationen (Catching the bolt) som beskrivs på http://www.climerware.com/unclip.shtml, därmed inte sagt att det inte förekommer. Men (Change of direction) har hänt mig ett flertal gånger och undviks bäst genom att klippa i hängaren från vänster till höger. Jag redogör här bara för mina erfarenheter och hoppas att de är till nytta.

MVH Robin

Tackar för åsikter och svar. Det blir väl att testa lite inomhus ovanför tjockmatta så risken är minimal, för att veta vad som passar mig. Sen måste jag fundera/testa det här med självurklippning ur bulten som jag inte hade hört förut.

Längtar ut till klippan... /Björn

Fortsätt gärna med det

Det är bara trevligt att ni delger era upplevelser av liknande problem, det uppskattas. Rob, vad anser du vara "lösningen" på problemen? Bara klättra trad :)

Re: Fortsätt gärna med det

brandmansmicke; sa:
Det är bara trevligt att ni delger era upplevelser av liknande problem, det uppskattas. Rob, vad anser du vara "lösningen" på problemen? Bara klättra trad :)

Klättra trad är alltid en mycket bra lösning på problemet. Och om det inte är tilltalande, så kan du välja mellan:
(1) Klipp inte bultarna. De tycks ju självurklippa stup i kvarten iallafall. Onödigt att slösa på krafterna med att klippa, åsså behöver man ju inte släpa med sig de betungande quickdrawsen.
(2) Använd alltid två karbiner som är motsatta varandra på bulten. Så om den ena urklipper, så kan man ju hoppas att den andra hänger kvar. När du ändå är på gång, så är det nog säkrast att köra med två karbiner på repet också. Man har ju hört hur repet själv kan urklippa.
(3) Den ovanstående lösningen med två omvända karbiner kan också lösas med en låsande karbin i vardera ändan av quickdrawen. Hänglås funkar också, men se till att det är med en kod istf nyckel. Det är alltid frustrerande att försöka överföra nycklarna från ledaren till den som följer (iallafall om det är flera repor). Se dock till att hänglåset är UIAA godkänt.
(4) Spöa upp snubben som satte i bulten felvänd.
(5) Skaffa ingen quickdraw kortare än 29cm. Och för guds skull, ta bort det himska gummiöverdraget som sitter över ändan. Utan gummit kommer du att märka att allt blir mer dynamiskt och interaktivt och själva känslan ökar dramatiskt när den väl är på plats. Det skapas en mycket intim relation mellan klättraren och bulten som är svår att beskriva i ord. Det känns bättre helt enkelt, speciellt med de längre quickdrawsen.
(6) Använd en populär knut som kallas 'lärkfot' istället för att använda en karbin på bulten. Detta är ytterligare ett knep lånat från 'tradnissarna' som ofta föredrar att knyta slingan till en bult istf att klippa densamma. Om du har långa slingor, så kan det vara enklare att trä slingan genom bulten och sen dra ner och klippa båda ändarna med en karbin (eller två). I båda fallen med knutar, så är det lämpligt att använda den nya 'steeldrawn' från climbingHARDware.com. De har insydda stålfibrer i sina slingor för att öka hållfastheten när de belastas över en skarp kant. Hängaren på bulten är ganska tunn, så den kan i värsta fall såga rakt igenom en vanlig slinga.
(7) Lärkfoten kan ibland vara lite trasslig att böka med. En annan lösning är då att trä slingan igenom hålet på bulten (nerifrån och upp), sen klipper man en karbin i slingan på andra sidan hålet (på ovansidan bulten). Karbinen behöver inte klippas till nåt annat än slingan, men om extra säkerhet önskas (tex vid hög vind eller åska), kan den även klippas till andra änden av slingan under bulten.
(8) Skaffa 15st kilar modell större (nummer 13 från BD tex). För vajern igenom bulthålet, sen klipper du vajern med quickdrawn. Se till att kilens 'huvud' är större än hålet i bulten. Hexor funkar också bra. Detta är en variant på (7) som kräver extra utrustning (=vikt), så det kanske är mest lämpligt när man tränar. Men när det är dags för flash/onsight, så är nog (7) att föredra.
(9) I båda bilderna på http://www.climerware.com/unclip.shtml så orsakas problemet av att repändan av quickdrawn lyfts upp av repdrag. Så om vi lyckas hålla nere den undre karbinen, så är problemet fixat. Det kan göras med en kil eller oftast lättare med en kamkil som placeras lite under bulten och klipps till quickdrawn. Om det saknas placeringsmöjligheter, så kan man knyta en hyfsat stor sten i den undre delen av quickdrawn, vars vikt då kommer att hålla nere den undre karbinen.

Som vanligt inom klättring, så finns det många variationer på lösningar.

Re: Fortsätt gärna med det

brandmansmicke; sa:
Rob, vad anser du vara "lösningen" på problemen? Bara klättra trad :)

Hehe, ja det är ett sätt. Annars så undviks det lättast genom att se till att repdraget är minimalt. Då hänger karbinparen ofta fritt. Vid repdrag har karbinparen en tendens att vandra runt och riskerar då att fastna på något av ovannämnda sätt. Karbinparen bör också vara något ledade, eller rättare sagt inte för styva. Gummipluppar i varje ände gör att repets rörelse lätt överförs till hängarkarbinen, så ha en gummiplupp endast i repkarbinen (för att underlätta iklippning av repet). Smala slingor (ofta spectra) är mjukare än vanliga nylonslingor och erbjuder därmed bättre ledning, men det gäller främst de slingor som inte är helt ihopsydda i mitten. Längre slingor bjuder mer ledning men kan vara opraktiska i sportsammanhang. Jag kör med korta expresser, typ 10cm, där repkarbinen sitter fixerad och hängarkarbinen har lite rörelsemöjlighet och det funkar alldeles utmärkt. Jag har ännu fler tips så fråga på om du intresserad :D

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg