klick-klick
Jag hängde nyligen på en hängande standplats och fipplade en hel del, och förstod first hand varför ovala kan vara bra. På min stand hade jag stegarna "fixade", de hängde där de hängde. Däremot flyttade jag runt mina daisychains och fiffi lite här och var när jag rörde mig runt på standen. Det som ofta hände var att om jag hade två karbiner iklippta i samma D-karbin, och belastade dem till och från (turades om) t.ex. stege-karbin och daisychain-karbin, så "tävlade" de om vilken som skulle vara underst i D-karbinen. Detta resulterade i ett (ganska obehagligt) klickande då karbinerna (stege och daisy) bytte plats (underst/överst). Den jag belastade hamnade alltså underst, och det var inte alltid jag stog i stegen, eller hängde i daisyn. klick-klick, klick-klick. I ovala karbiner sker inte detta "klick", eftersom den karbin som belastas "rinner" dit (underst) tack vare den snälla formen.
Grejen är att dessa klick är korta, inte mer än en centimeter långa, helt statiska fall. Och statiska påfrestningar är ju något man vill undvika.
Men detta var på standplats, där det var mycket grejer som hängde överallt och karbiner iklippta i karbiner överallt. Jag har lite svårt att se vad poängen är att ha ovala när man leder. Det är nog ett visst mått tradition, skulle jag tro.
Sen är ju ovala fina att racka utrustning på. Pitonger är jobbiga att ha på D-karbiner, de kilar fast sig ibland. Men det är egentligen det enda användningsområde jag tycker de är överlägsna. Annars tycker jag det kvittar. Tradition som sagt...
Mac