Karbiner för aid

Jag har fått lära mig att man ska använda ovala karbiner när man aidar, men aldrig fått någon förklaring till varför. Då jag inte riktigt har kännt att jag velat punga ut ett par tusenlappar för att köpa på mig den mängd ovalkarbiner som skulle behövas så har jag använt de d-karbiner jag redan äger utan att jag upplevt några nackdelar med deta. D-karbinerna är dessutom starkare.

Skulle någon (Pierre?) kunna berätta för mig vad de stora fördelarna med ovalkarbiner är?
 
Utan att vara expert på området så tror jag att det är så att det är lättare att klippa ur karbin som sitter karbin i karbin om inte en karbin hamnar under övriga vilket är fallet med D-karbiner.
 
klick-klick

Jag hängde nyligen på en hängande standplats och fipplade en hel del, och förstod first hand varför ovala kan vara bra. På min stand hade jag stegarna "fixade", de hängde där de hängde. Däremot flyttade jag runt mina daisychains och fiffi lite här och var när jag rörde mig runt på standen. Det som ofta hände var att om jag hade två karbiner iklippta i samma D-karbin, och belastade dem till och från (turades om) t.ex. stege-karbin och daisychain-karbin, så "tävlade" de om vilken som skulle vara underst i D-karbinen. Detta resulterade i ett (ganska obehagligt) klickande då karbinerna (stege och daisy) bytte plats (underst/överst). Den jag belastade hamnade alltså underst, och det var inte alltid jag stog i stegen, eller hängde i daisyn. klick-klick, klick-klick. I ovala karbiner sker inte detta "klick", eftersom den karbin som belastas "rinner" dit (underst) tack vare den snälla formen.

Grejen är att dessa klick är korta, inte mer än en centimeter långa, helt statiska fall. Och statiska påfrestningar är ju något man vill undvika.

Men detta var på standplats, där det var mycket grejer som hängde överallt och karbiner iklippta i karbiner överallt. Jag har lite svårt att se vad poängen är att ha ovala när man leder. Det är nog ett visst mått tradition, skulle jag tro.

Sen är ju ovala fina att racka utrustning på. Pitonger är jobbiga att ha på D-karbiner, de kilar fast sig ibland. Men det är egentligen det enda användningsområde jag tycker de är överlägsna. Annars tycker jag det kvittar. Tradition som sagt...

Mac
 
Re: klick-klick

markus82; sa:
Detta resulterade i ett (ganska obehagligt) klickande då karbinerna (stege och daisy) bytte plats (underst/överst). Den jag belastade hamnade alltså underst, och det var inte alltid jag stog i stegen, eller hängde i daisyn. klick-klick, klick-klick.

......

Jag har lite svårt att se vad poängen är att ha ovala när man leder.

Beroende på vilket system man använder sig av för att sätta fast stegarna kan detta "problem" uppstå även vid lead (dock knappast med bara fifikrokar). Jag har ovalkarbiner men inte i tillräcklig mängd, så jag får allt slakta några quickisar för att ha tillräckligt med karbiner att jobba med. Alltså har jag testat både med D och oval-karbiner. Jag föredrar den senare!
 
OK, tack så mycket för svaren, plötsigt är allt glasklart. Jag har faktiskt upplevt just detta att karbiner kilats fast eller hoppat till på obehagliga sätt i karbiner, men aldrigt tänkt riktigt så långt att det skulle lösas med ovalkarbiner.
Åter tack/Ted
 
Re: Re: klick-klick

brandmansmicke; sa:
Beroende på vilket system man använder sig av för att sätta fast stegarna kan detta "problem" uppstå även vid lead... Alltså har jag testat både med D och oval-karbiner. Jag föredrar den senare!

Du har säkert rätt, men jag är ändå lite nyfiken på hur ett sånt system skulle se ut? Är det inte bara att det är ett "dåligt" system i så fall? (Det är lite lustigt för när jag tänker efter VET jag att jag har varit med om klick på lead, men i teorin här i soffan kan jag inte komma på hur det ska ha gått till.)

Varför gillar du ovala bättre? Jag tycker mest de tar större plats, vilket är jobbigt i lite trängre dieder t.ex. Sen väger de, tror jag, lite mer.

Jag undrar hur farliga "klick" egentligen är? Någon som har någon aning? Tillräckligt för att få en kass säkring (typ liten head/rurp) att floppa?

Mac
[Ändrat av markus82 2006-10-19 kl 01:33]
 
Hur farliga klickandet är vet jag inte... Men det är inte bra för mitt psyke, mycket läskigt ljud.

Framför allt är det just klickandet som är orsaken till ovalkarbinerna men dessutom så brukar ovala karbiner vara starka i öppen grind.

Har ni testat att aida med wiregates? Man kan se hur de sviktar när man hänger i dem. Alltså kan det bli problem om man öppnar en belastat wiregate, det är inte säkert att man kan stänga den igen. Detta är inget problem med en oval.

Dessutom om man aidar med bara 2 stegar i stället för 2 steg par är det bra med det extra utrymmet att kunna klippa 2 karbiner till stegarna och karbin eller fifi som man sätter sig fast med och dessutom kanske få i repet. Då är det bra med ovala!

Gustaf
 
Ja, just det, det är sant. Om man bara har två stegar så blir det en hel del klickande. Tänkte inte på det.

Jag tycker de flesta karbiner, oavsett formen, känns lite konstiga att öppna under belastning. Alla flexar lite. Fast jag har iofs inte gjort särskillt mycket forskning på området :).
Däremot råkade jag skruva igen en skruvkarbin under belastning förra veckan, och damn it vad den var trög att få upp sen. (lite off topic...)
 
Testa att hänga upp dig en i quickdraw med wiregates... de sviktar ganska bra... Mycket läskigt första gången man ser det. Men det är så de funkar.
 
De flesta karbiner, i alla fall de som har jämförbara open-gate-prestanda, borde väl flexa ungefär lika mycket. Det är bara att det syns mycket tydligare på en wiregate.
 
markus82; sa:
Ja, just det, det är sant. Om man bara har två stegar så blir det en hel del klickande. Tänkte inte på det.

Det var precis det jag menade utan att gå in på detaljerna.

Själva klickandet är ju bara ett symptom det spelar mindre roll i sig. Däremot är det mycket jobb att få loss den undre karbinen/stegen om den övre är belastad, vilket den normalt är. Detta är nästan inget problem alls med ovala karbiner eftersom karbinerna ligger sida vid sida i ovalkarbinen.

Visst, man löser detta med fyrstegssystem. Men det tycker jag är ännu mer meck. Ju mindre prylar desto bättre och helst ovala karbiner till aid.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg