Karbiner: En mystisk marknad

Carlarmfelt; sa:
Hur kommer det sig att salewas karbin kostar mindre än hälften så mycket, väger mycket mindre och dessutom har samma KN som Petzl?

Finns de inga andra karbiner än Petzls med något som påminner om deras "key lock"-system?

Salewa karbiner är billigare just för att det är Salewa! Det är ett budget märke, helt enkelt.

Det är Kong som har utvecklat keylock, så de har många karbiner med just sådan funktion. Billiga är de också.
Jag trivs med dem, även om de inte är de absolut bästa. Men man får mycket karbin för penarna!

faders!

Kan rekommendera Faders HMS-karbiner som allroundskruvis.

+ stor grindöppning
+ kvalitetskänsla
+ lågt pris (köpte mina för ca 50 kr/st i Spanien)

- hög vikt (90 gr)

mvh Lars

Re: Karbiner

HMS-D, HMS:n klarar belastning i "tre" riktningar, D i två. Tänk på vilka behov du har, lite av varje e mitt råd.

[/QUOTE]

Det kanske inte hör hit, men stämmer verkligen detta påstående? Har hört det ngn enstaka gång förr. Är dock lite kritisk fortfarande.

F ö så har jag skruvkarbiner från camp, kong, salewa och mammut. Den enda jag haft problem med är salewakarbinen som knappt gick att få upp efter att skruvhylsan låst sig på ngt konstigt sätt.

"Key-lock" kan vara praktiskt i vissa situationer, men knappast nödvändigt.

Re: Re: Karbiner

nyberg_fredrik; sa:
HMS-D, HMS:n klarar belastning i "tre" riktningar, D i två. Tänk på vilka behov du har, lite av varje e mitt råd.

Det kanske inte hör hit, men stämmer verkligen detta påstående? Har hört det ngn enstaka gång förr. Är dock lite kritisk fortfarande.

[/QUOTE]

Nej det stämmer inte. Den enda riktiga skillnaden är att HMS erbjuder mera utrymme för repet så att det in strular när man säkrar men HMS knop eller dubbla rep. Om man tittar på en HMS karbin så ser man att den faktiskt är designad för att ta drag in en riktning.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg