karbinbroms?

Mezzner; sa:
Beträffande resonemanget att man ändå har karbinerna, bygger ju på att man har mer karbiner med sig än man behöver, och då spar man ju ingen vikt? Lite tillspetsat kanske men beroende på situaionen så finns naturligtvis risken att man har t ex sina småkammar placerade, när man behöver karbinerna. Undantag från detta är väl när man har alla prylar och gubbar uppe på stand eller utsteg och bara ska fira av.

Ja, fast det är väl relativt sällan så, att man ska fira och lämna hela familjeförmögenheten kvar på berget. Oftast har man väl allt som inte eventuellt måste överges med sig, så jag tycker nog att resonemanget håller.
Däremot har man väl i allmänhet ändå en ATC eller liknande för firning och att ha den som firningsbroms är väl förstahandsvalet. Om man däremot sumpar den (vilket hände mig på 13:e replängden på en 14-repors tur med obligatorisk firning ner från toppen) tycker åtminstone jag att karbinbroms är andrahandsvalet. HMS tvinnar repet mycket mer, och därför ser jag den först som tredjehandsalternativ för firning.

Jo, jag är ju så stark så jag har faktisk ofta en extra ATC hängande (eller ATC + 8):).
Har man hela racket, men har tappat just bromsen så funkar det förstås bra med karbinbroms; jag var nog inne på lite mer krångliga situationer när man kanske har både kamrater och prylar utspridda längs leden, och kanske hamnat i en sits då man måste fira (eller säkra) oplanerat. I det läget är det förstås allmänt bra att kunna lite olika nödalternativ. Dülfersitsen är väl sista utvägen, och då finns ju risken att man glömt pipa och keps hemma i alla fall...:)

Beträffande Bonatti så var jag in på Kongs hemsida men hittade inga bättre ovala karbiner än de som finns hos t ex northstar.se. Jag vill bestämt minnas att det fanns bättre Bonattikarbiner i en artikel i det senaste numret av Bergsport där man propagerade för minst 10 kN vid öppen grind.

Det går att fira alldeles utmärkt på de flesta karbinsorter. Själv använder jag bara karbinbrom när jag glömt repbromsen, eleverna tappat sin eller när jag ska demonstrera den för elever. Men då har jag aldrig brytt mig om att välja lämpliga krbiner utan har tagit de som hängt bekvämast.

Visst ovala karbiner är säkert bäst till detta ändamål men vem springer omkring med fyra sådan. Och gör man det hänger det väl fullt med kilar på dem. Det enda jag tycker man bör tänka på är att om man har olika storlekar på karbinerna ska de minsta sitta i delen. Det blir så meckigt att få ihop det hela annars.

Tycker det är konstigt att karbinbroms anses vara en sån perifer kunskap. Jag lär alltid ut det på mina kurser, även grundkurs. En person i förbundets utbildningskommitté tyckte därmot att det inte var någon idé att lära ut den på fortsättningskurser.

Jag har fått lära mig just på forts-kurs av karbinbromspropagandisten längre upp i tråden...

Ingen extrem kunskap men jag har ej haft tillfälle att nyttja den (ännu). Sånt är väl största problemet med färdigheter förvärvade på kurs...

Mezzner; sa:
Jag har fått lära mig just på forts-kurs av karbinbromspropagandisten längre upp i tråden...

Ingen extrem kunskap men jag har ej haft tillfälle att nyttja den (ännu). Sånt är väl största problemet med färdigheter förvärvade på kurs...
Ja, PC och jag är rörande eniga om karbinbromsens förträfflighet och vi håller ju en hel del kurser ihop. Däremot har jag hört från en person i förbundets UK att den avancerade kunskapen knappast hade plats ens på en fortsättningskurs. Det brukar ta 5 min att gå igenom och den är så enkel att man troligtvis kommer ihåg den om man en gång lärt sig den.

Det har ju hänt mer än en gång att man hjulat iväg på en tur med repbromsen kvar i ryggan. Då säkrar jag med HMS och firar med karbinbroms.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me karbinbroms... Klättring allmänt 10

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg