karbinbroms?

Är det nån som har erfarenheter från att fira med karbinbroms och hur många karbiner går det isåfall åt?
Funkar det med vanliga eller krävs det skruvisar?
 
HMS

Man fixar helt enkelt en HMS knop på en HMS karbin, en stor päronkarbin(för att knopen ska få plats).
Det funkar utmärkt, speciellt eftersom du kan säkra på den åxå å inte behöver mer utrustning än en karbin.

Johan
 
Hade inte tänkt fira med HMS-knut, sliter det inte våldsamt på repet?
Bromsen som jag tänkte på består av 3-5 karbiner som repet träs igenom.
Föresten hur infogar man bilder i inläggen?
 
Repet tvinnas rätt rejält om man firar på HMS..
Andra bromsen e väl 4 ovala karbiner där du lägger i 2 i de andra 2 och kör igenom repet, har för mig att det är ganska bökigt om man firar på dubbelrep..
 
Du behöver gärna fyra karbiner, ovala utan skruv funkar bäst. (Därav att det blir fint med fyra, två på varje håll, och med grindarna på olika håll.
Kolla i lämplig litteratur på hur du kopplar upp det, ett tips kan vara att ta en bukt genom de karbinerna som skall ligga i repets riktning, och sedan koppla de två följande genom bukten och runt repet. Sedan kan de två sista föras ner och bilda bromsen. Låter lite krångligt i text, men logiskt när man testar...

Karbinbroms är väl kanske inte det första alternativet i valet av bromsmetod, men skall inte föraktas om man firar med tex tung hissäck. Då kopplas karbinbromsen ovanför den vanliga bromsen för att göra livet lite lättare!

Hepp!
 
Antar att du tänker på en karbinbroms som består av tre eller fler Bonattikarbiner?

Skaffa Stora Klippklättringsboken så får du en bra bild av hur det ser ut. Annars är det nog bäst att visa "live".

Om du ska nödfira, så är det nog inga problem med HMS, det sabbar ju inte repet sådär omedelbart. Om du vill ha en normallösning så är nog det varken "karbinbroms" eller HMS, en ATC/hink eller Reverso är välbäst som universal och standardbroms.
 
Karbinbromsens lov?

Karbinbromsen dissas av alldeles för många. Det är en alldeles förträfflig broms, som egentligen bara har tre nackdelar: Den funkar bäst med ovala karbiner och karbiner med wiregrind kan vara olämpliga att använda eftersom grinden kan bli krökt (även om de karbiner som ligger på tvären, under repen, de s.k. "brakebar-karbinerna" kan vara av precis vilken sort som helst). Dessutom är den - hävdar de som är ovana - att den är meckigare att anbringa på repet än andra firningsbromsar.
Meckigheten tycker jag inte är något vidare argument eftersom det mest är en vanesak. När jag började klättra i USA på 70-talet var karbinbroms standardsättet att fira. Argumenten då var att den var så bra därför att den inte kräver någon extra utrustning i form av firningsbroms och därför spar vikt. Eftersom många fortfarande säkrade med höftsäkring och ingen tänkt tanken att fira på en Sticht, var firningsåtta den firningsbroms som gällde och därför var argumentationen för karbinbroms helt hållbar och riktig. Och med lite vana knäpper man på en karbinbroms på repet lika fort som man meckar på en hink eller Sticht på repet.
Egentligen tycker jag fortfarande att karbinbromsen är en ganska bra firningsbroms. Den ger minimal tvinning av repen och det är väldigt enkelt att reglera friktionen genom att plocka på eller av extra karbiner. Ska man fira på tunna enkelrep kan man länka två karbinbromsenheter och på så vis få tillräcklig friktion. Det kan man, som någon påpekade, göra även om man firar med annan broms, då kan man länka den bromsen med en karbinbroms om friktionen är otillräcklig.
Det som talar emot karbinbromsen är att många karbiner idag inte har en form eller storlek som lämpar sig för karbinbroms och många karbiner har wiregrind, vilket också gör dem olämpliga. Det här, plus att det finns så många andra bra bromsar, gör att man använder den så sällan att den känns "meckig" och det bidrar i sin tur till att man använder den sällan.
Samtidigt finns det anledning att inte helt glömma bort karbinbromsen, kanske framför allt vid firning på stela, isiga rep vintertid. Om man kan principen kan man göra varianter på karbinbromsen som kan vara ganska funktionella. Som "brake bar" kan man, istället för ett karbinpar, använda t.ex. en V-bult, den ogängade delen av en isskruv eller ett isyxskaft. Man drar bara upp en bukt av repet genom karbinerna som sitter i en skruvkarbin i selen (grindarna åt olika håll, såklart), kör in isyxans skaft i bukten, tajtar upp bukten och är klar att fira. Betydligt enklare än att försöka pilla in stelfrusna rep i hålen på en ATC.
 
...Kunde inte ha skrivit det bättre själv.

Jag använder karbinbroms vid framförallt alpin- och isklättring. I Skottland, där jag började min vinterklättringsbana, är karbinbromsning fortfarande "normalförfarande" när det är "skorpiga" rep.

Jag själv använder en variant jag lärt mig där (som också finns besrkriven i bl.a. Michael Noonans "Climbing knots for lefties and righties") där jag "seriekopplar" tre karbiner (som en kedja i varandra alltså) och sedan använder två som "brakebars", på tvären mot dessa. Det tycker jag ger tillräckligt med friktion. Det går emellertid åt några ovala karbiner, och sådana, har det visat sig på senare tid, är svåra att hitta - i alla fall i Stockholm.
 
Vet inget ställe i STHLM men på northstar.se har de i alla fall ovala karbiner. Det är Kong.

Jag har ett gäng ovala klassiska Bonatti, men liksom Kongkarbinerna jag hittade på nätet klarar de bara 700 kP med öppen grind. Ska finnas Bonatti som klarar 1000 kP med öppen grind, men jag vet inte var.
(Själv klättrar jag inte i is och snö (ännu) och då är det lättare att bära en extra sticht eller hink än en näve extra karbiner.)
 
Mezzner; sa:
lättare att bära en extra sticht eller hink än en näve extra karbiner.)


Jamen det är ju det som är grejen, att det inte handlar om extra karbiner. Man plockar från sin ordinarie utrustning. T.ex. kan man ju med fördel använda ovala karbiner att hänga sina vajerkilar på. Om nu ovala karbiner åtminstone teoretiskt är lite svagare än D-formade, så kan man ju plocka på ovala karbiner på sina minsta kamsäkringar också. Vips har man 4-5 stycken utan att anstränga sig och utan att behöva släpa på någon extra utrustning.
När det gäller ovala karbiner föredrar jag själv Black Diamond/Chouinard (de heter olika beroende på om de är tillverkade före 1989 eller efter). Fast jag undrar om det inte finns någon kontinental tillverkare som gör ovala karbiner med key-lock i grinden. Det skulle ju vara ännu bättre med tanke på förvaring av vajerkilar. Någon som har någon idé om vem det är som gör dem? Petzl?
 
Kong har ovala med key-lock. Jag _tror_ att mina Bonatti har key-lock också.

Jag har faktiskt samtliga mina Bonatti sittande just i alla små kamsäkringar som ändå inte tar särkilt mycket mer än vad karbinen tål med öppen grind.
Men jag är nästan säker på att det finns såna som klarar 1000 kP med öppen grind (Kolla senaste Bergsport!).

Beträffande resonemanget att man ändå har karbinerna, bygger ju på att man har mer karbiner med sig än man behöver, och då spar man ju ingen vikt? Lite tillspetsat kanske men beroende på situaionen så finns naturligtvis risken att man har t ex sina småkammar placerade, när man behöver karbinerna. Undantag från detta är väl när man har alla prylar och gubbar uppe på stand eller utsteg och bara ska fira av.

Omöjligt att säga förstås - man vet aldrig när man behöver en extra broms... Fast huvudsaken är kanske att man känner till möjligheten, liksom HMS-knut mm. mm.
När det gäller vinterklättring kanske det t o m är krabinbroms som gäller som förstahandsval, minns inte att jag sett speciella vinterbromsar - fast som sommarklättrare har jag ju inte precis letat.
 
Jajamensan Per, det är Petzl. Finns fö att köpa på Tierrabutiken på Vasagatan. Köpte sådana i våras i alla fall och de var ganska dyra har jag för mig.

/K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me karbinbroms... Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg