Vid säkring som andreman har jag fäst karbinen i den övre öglan (vet inte den tekniska termen) och den undre öglan (som är fast vid ben"slingorna". Nu fick jag rådet att fästa karbinen i den öglan som håller ihop dessa. Detta på grund av att om man fäster som den gamla metoden så utsätts karbinen för horisontelt drag (karbinen klarar 7 kn), medans om man fäster den som andra exemplet utsätts karbinen för vertikalt drag (karbinen klarar 22 kn).
Vilken metod är att föredra, har lärt mig den gamla metoden och den känns säkrare vid utomhusklättring eftersom den är fast i två punkter medan den andra metoden är endast fäst vid en punkt. Om den gamla metoden endast klarar av 7 kn så blir den osäkrare vid fall med egna placeringar. (längre fall) Vid inomhusklättring (topprep) belastas karbinen inte så mycket som vid utomhusklättring.
Vad sägs?
Vilken metod är att föredra, har lärt mig den gamla metoden och den känns säkrare vid utomhusklättring eftersom den är fast i två punkter medan den andra metoden är endast fäst vid en punkt. Om den gamla metoden endast klarar av 7 kn så blir den osäkrare vid fall med egna placeringar. (längre fall) Vid inomhusklättring (topprep) belastas karbinen inte så mycket som vid utomhusklättring.
Vad sägs?