Karasjok->Lakselv

Hej alla. Det här är mitt första inlägg, så var snälla.

Nästa sommar planerar jag och några kompisar att dra norrut, långt norrut. Närmare bestämt har vi siktet inställt på en stuga mellan Karasjok och Lakselv.
Vi har tänkt fiske lite spinn efter öring, kanske damma av det rostiga flugspöt och se om vi kan lura någon harr - och testa fiske fluga efter gädda om vi springer på några såna. Förutom "inlandsfiske" har vi kanske tänkt ta ett dygnkort i Lakselv bara för att ha testat.

Vi har aldrig varit i Finnmark förr, och efter att ha lusläst detta forum ser jag att många av er har varit där en eller flera gånger.
Så jag undrar:
1) Rookiemisstag. Vilka finns det? Hur gör jag för att undvika dem?
2) Hur mycket mygg och broms finns det egentligen? Efter Lidmans och Isovaaras böcker blir man lite avskräckt. Men samtidigt är det så mycket annat som lockar däruppe.
3) Om någon har ett tips på något bra ställe för harr, öring eller....gädda(!) i närheten av Karasjok/Lakelv tas de tacksamt emot!

Ha det!

Jag har bara varit på Finnmarksvidda en gång då vi vandrade omkring och fiskade i jokkar med anslutning till Iesjavri. Det kan nog vara riktigt bra fiske i vilken som man än väljer och en dag upplevde jag det bästa harrfisket jag varit med om då vi inte fick någon fisk under kilot.. med hugg på i snitt vart tredje kast.. Det var helt enkelt för bra fiske. :) En och annan öring fick vi också men inga exceptionella.

Det var förjävligt mycket knott när vi var där. Några kvällar var det makalöst mycket så åker jag dit igen så kommer jag packa ner ett myggnät att dra över skallen.

Myggnät ja.

Har precis kommit hem därifrån, hade inga stora problem med insekter. Använde myggolja ett par kvällar bara. Men det är ju väldigt olika från år till år. Förbered er på det värsta, och fixa ett myggnät som är finmaskigt, så det inte släpper in knotten.. Så länge man har mygg och knottsäker sovlösning och myggsäkra kläder så kommer man långt. Ska ni långt upp på vidda kan det vara bra med GPS om ni skal till platser ni inte har varit på förut. Som backup altså, eftersom ni som rutinerade fjällfolk först och främst använder kompass. ;)

N

Har ingen koll på fisket däruppe men däremot har jag bott i Finnmark en tid. Hade då inga större problem med insekter men ta med nät och myggmedel.

Det är ljust dygnet runt typ juni-augusti. Lite senare på hösten har du stor möjlighet att uppleva mäktiga norrsken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anders_w Karasjok Fiske 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg