Kapsejsat nån gång?

Den här blev jag vittne till när jag och en kompis tog en eftermiddagstur med kanadensare i den då översvämmade Buleån.
När vi kom runt en krök fick vi lagom se en kanadensare som stod och vaggade uppklämd mot en översvämmad bro.
Den välte förstås och passagerarna+packning sögs in under bron. Den ene kom ut men den andre fastnade i byxorna. Som tur var gick dom sönder efter en liten stund, så han slapp drunkna.

Tyvärr var han nog för full för att inse vilken tur han hade. En annan ur samma sällskap bröt visst en arm längre ner i ån, men det missade vi.

Det var ju strängt taget inte jag som råkade ut för nåt, men det enda jag kan komma på.
 
Senast jag slog runt var i en tvåmanskajak under SM-finalen på 200m 2006. Vi blev dock lämnade i sticket av följebåten som tyckte det var viktigare att rädda vår kajak så vi fick simma i land.

Det var dock en solig sommardag så särskilt dramatiskt var det inte, mest snopet!

Nu kom jag på ytterligare ett ofrivilligt bad vilket faktiskt var lite mer dramatiskt...

Måste ha varit en 4-5 år sedan som vi var ett gäng kompisar som paddlade i tre stycken canadensare på sjön Båven över en helg. Sista dagen när vi var på väg hem blåste det upp ganska mycket och ösregnade dessutom. Vi höll dock uppe humöret genom att skoja med varandra genom att stjäla packning ur varandras canadensare under färd samt genom att försöka dumpa, de fortfarande fulla, vattendunkarna i varandras canadensare :)

Leken urartade dock när brorsans canandensare "råkade" preja kompisens canandensare baktill så att den ställde sig på tvären och sedan välte pga. att de tappade balansen vid kollisionen. Samtidigt som vi tyckte detta var mycket lustigt och underhållande var vi dock tvugna att försöka rädda både packning, överfull canadensare och kompisar vilket inte var det lättaste i blåsten.

Vi lyckades med gemensamma krafter tömma canadensaren så mycket att de kunde klättra upp i den och sedan paddla i land där de kunde låna ihop torra kläder utav oss andra. Det enda som vi förlorade var en yxa och en spade... det vi vann var ett gott skratt och en lärdom rikare - att inte leka för mycket i en canadensare ;)
 
Vem har inte det....

För några år sedan skulle jag och en av mina bröder ut och kajaka lite. Av uthyraren (Pampas marina) fick jag frågan om vi var vana. Jag hade paddlat kustjägarkajak för många år sedan, väldigt många år sedan. Sagt och gjort, jag bokade och vi for dit. Där fanns två spjut som vi fick hjälp att få i ordning och ut till bryggan. Kajaken kändes ganska liten i sittbrunnen när jag under mycket gungande skruvade ner mig i sittbrunnen. Det kändes inte bättre då faktiskt. Nåväl, friskt mod och ut på Mälaren. Gissar att jag paddlade runt 20 meter innan jag for i. Först kom jag inte ur eftersom jag kom på att jag satt fast i sittbrunnsskyddet så jag fick vrida mig upp efter luft. Då, på vägen ner så kände jag hur mina glasögon sjönk så sakteliga mot botten. När jag visste felet med sittbrunnsskyddet var det ju ganska enkelt tills jag förstod att jag även var tvungen att trycka och sas skruva mig ut...Sedan hölla jag på så ett par gånger och slutligen kom jag upp ordentligt och såg en förvånad uthyrare på bryggan och en lika bestört bror gloendes på mig.

Nåväl, nya tag, in till stranden, ut med vattnet och i igen. Nu gick det mycket längre innan jag slog runt igen. Säkert 100 meter eller så. Nu visste jag ju drillen så efter lite krångel med att komma ur och iland så paddlade jag tillbaka och lämnade in kajaken. När jag kom hem så kollade jag kajaken i utemagasinet och det var väl inte min modell som de valt. Jag var ovan och runt 100 panner. Kajaken var för vana i kustbandet... Men kul var det så här i efterhand.
 
Klart jag har badat,,,,,

Isflak på vårkanten som ska passeras för att nå land kan bli nog så spännande. Jag har inte vurpat med kajaken utan när jag haft kajaken på släp och en gång blev det många simturer för att nå fram till öppet vatten. När lotsen fick se mig i somras vid varvet sa han till dom andra "å där är den där tokfan som frågade om kaffet var varmt när vi tänkte rädda honom, och som klev av rätt ut i sjön efter fikat och simmade tillbaks till land".

Snacka om välkänd-ökänd.:)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg