Alternativ tre: Reed Aquatherm.
Binder inte vatten som neopren så den torkar snabbt, tunn och lätt som nylon, tät som neopren (töjer i alla riktningar och bildar tät kontakt med kajaken, nylonkapell töjer inte lika och tätar inte lika bra). Lätt att få på och av men vissa rundade sittbrunnssarger i polyetenkajaker kan vara för hala för Aquatherm. Förlorar mot neopren i slitstyrka, tål bra normalbruk men kan få hål om räddaren vid kamraträddning drar den kapsejsade kajaken över egen sittbrunn för tömning. Materialet har bra rivstyrka trots eventuella hål, så får man hål vid kamraträddning på långfärd kan man lätt tejpa hålet om man inte har reservkapell med sig. Finns endast som svart men materialet andas och känns inte olidligt hett i sommarsolen.
Själv var jag tidigare neoprenfrälst (har närmast använt Artistic och Snap Dragon) och efter många dåliga erfarenheter av olika svettiga och dåligt åtsittande läckande nylonkapell var jag ytterst skeptisk då jag vid kajakköp rekommenderades ta Reed. Numera vill jag inte ha nånting annat än Aquatherm (med mina kilometrar sliter jag i regel ut ett kapell på ett par tre år oavsett material eller fabrikat) men använder gamla neoprenkapell då kamraträddningsövningar står på programmet.