Utan att egentligen veta exakt så är det närmast någon form av ispush som jag praktiserar. Att inte hela ekipaget välter beror väl främst på centrifugalkraften som uppstår. Skridskospåren ritar en s-kurva när man åker vilket gör att avsparken sker när kroppen lutar inåt (skridskon är på väg utifrån och in i färdriktningen). När nya ytterskäret tar vid kvarstår lutningen (skridskon går nu i en kurva inifrån och ut i färdriktningen)men givetvis också farten, därav centrifugalkraften. Vet inte om det gör det hela så mycket tydligare.
En cykel har ju hjulen i linje med varandra men välter inte när den läggs ned i en sväng. Samma sak på skridskor.
Vet inte om jag lyckas åka så mycket fortare på det här sättet, men det blir ett behagligt gung och skären blir längre vilket spar kraft.
Vid inlinesåkning går tekniken att praktisera mer extremt och benämns då dubbelpush.
/Nicklas
En cykel har ju hjulen i linje med varandra men välter inte när den läggs ned i en sväng. Samma sak på skridskor.
Vet inte om jag lyckas åka så mycket fortare på det här sättet, men det blir ett behagligt gung och skären blir längre vilket spar kraft.
Vid inlinesåkning går tekniken att praktisera mer extremt och benämns då dubbelpush.
/Nicklas