Kapa fällda träd över älv och å, vad gäller?

Är lite i tankarna att röja upp längs en mindre älv i mitt närområde så att den går att paddla. Just nu ligger det en hel del gamla fallna träd tvärs över älven som jag tänkte kapa. Behöver jag markägarens tillstånd?

Vatten, stränder och markägare är faktorer att ta i beaktande. NNV och Lst kan ha vidtagit åtgärder eller har dylika under beredning. Ta reda på läget.
Ang markägare så är det deras ved och växande träd måste man alltid ha lov att fälla. Kartstudie brukar kunna klara ut markägarfrågan, länsbiblioteket brukar ha ekonomiska kartan.
Så först informationsinsamling, sen samråd därefter ev röjning. Annars riskerar du hamna inför skranket.
go tur

Biologisk mångfald

För ett vattendrags ekologiska status är det väldigt fördelaktigt med döda träd. Den biologiska mångfalden gynnas enormt, och då inte enbart för ryggradslösa djur. Jag skulle kunna tänka mig att lst inte hade uppskattat om du tog bort trät eller annat liknande. Sverige är dessutom ålaga iom vattendirektivet att alla våra vattendrag ska uppnå god vattenstatus till 2015 och att inga vattendrag ska få sämre vattenstatus.

Hur den rent rättsliga biten ser ut vet jag dock inte. Om man bryr sig om hur våra vatten mår så ska man nog tänka till en extra gång innan man börjar att rensa.

Allmän röjning är definitivt en markägarfråga...

Däremot brukar jag utan alltför stora moraliska betänkligheter "såga mig fram" bland vindfällen och annan bröte när jag paddlar i något vattendrag.

Vänligen//Dag

rimlighet

Som med allt annat så finns det självklart en rimlighetsavvägan, så även i detta fall. Mitt tidigare inlägg betydde inte "INGET FÅR RÖRAS!!!", utan var snarare en upplysning. Men beroende på hur ditt vattendrags status ser ut så kan jag tänka mig att de som äger frågan kan reagera på helt olika sätt. I ett vattendrag med sämsta klassificeringen av den ekologisk status bör man inte röra döda träd. Ett annat som mår prima ges nog ingen skada vid lite röjning. Låt dock det du sågar itu ligga kvar i vattnet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg