Har du ett original KAP-Arctic? Då kan det här vara av intresse för dig - det var det för mig.
När jag satt och letade efter något annat (SIGG-korkar) på Amazon.se så dök det upp, sådär
som det gör nuförtiden, något deras bot tyckte borde kunna intressera mig: En bränsleflaska
i aluminium som var både lägre och tjockare än de vi är vana vid. Såg tillräckligt intressant ut
för att jag skulle markera adressen för att återvända senare.
När jag återvände insåg jag att den där flaskan borde vara perfekt för ett KAP-Arctic med sin
stående bränsleflaska som ju är rätt hög, smal och instabil. La en beställning för att testa min
teori, och knubben har kommit nu, 10 dagar senare : Amazon bränsleflaska Flaskan kostade
SEK 129:11 med frakt.
Den här korta och tjocka enlitersflaskan är ungefär 1 cm kortare än min vanliga 6 decilitare
( och naturligtvis mycket kortare än den ursprungliga enlitersflaskan som följde med mitt
KAP-Arctic 1988 )... Så den står stabilare och slangen är inte så spänd... Moderna Optimus
och Primus motsvarigheter har ju sina bränsleflaskor liggande (dvs klart mycket stabilare)
under drift medan vi är bundna av att ha bränsleflaskan stående... Så en lägre och tjockare
flaska är naturligtvis en förbättring IMHO.
En bild jämförande en vanlig enliters SIGG-typ bränsleflaska, en 6dl SIGG-typ bränsleflaska
och så den nya knubbiga enlitersflaskan framför mitt KAP-Arctic :
Bara ett litet tips om hur man kan förbättra sitt KAP-Arctic... Det enda jag behövde
göra var att korta av sugslangen så att den slutade en millimeter ovanför bottenytan.
/Odd
När jag satt och letade efter något annat (SIGG-korkar) på Amazon.se så dök det upp, sådär
som det gör nuförtiden, något deras bot tyckte borde kunna intressera mig: En bränsleflaska
i aluminium som var både lägre och tjockare än de vi är vana vid. Såg tillräckligt intressant ut
för att jag skulle markera adressen för att återvända senare.
När jag återvände insåg jag att den där flaskan borde vara perfekt för ett KAP-Arctic med sin
stående bränsleflaska som ju är rätt hög, smal och instabil. La en beställning för att testa min
teori, och knubben har kommit nu, 10 dagar senare : Amazon bränsleflaska Flaskan kostade
SEK 129:11 med frakt.
Den här korta och tjocka enlitersflaskan är ungefär 1 cm kortare än min vanliga 6 decilitare
( och naturligtvis mycket kortare än den ursprungliga enlitersflaskan som följde med mitt
KAP-Arctic 1988 )... Så den står stabilare och slangen är inte så spänd... Moderna Optimus
och Primus motsvarigheter har ju sina bränsleflaskor liggande (dvs klart mycket stabilare)
under drift medan vi är bundna av att ha bränsleflaskan stående... Så en lägre och tjockare
flaska är naturligtvis en förbättring IMHO.
En bild jämförande en vanlig enliters SIGG-typ bränsleflaska, en 6dl SIGG-typ bränsleflaska
och så den nya knubbiga enlitersflaskan framför mitt KAP-Arctic :
Bara ett litet tips om hur man kan förbättra sitt KAP-Arctic... Det enda jag behövde
göra var att korta av sugslangen så att den slutade en millimeter ovanför bottenytan.
/Odd
Senast ändrad: