Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
kantslip
- Trådstartare Danne W
- Start datum
Jag har sett Tokos fina filhållare på exempelvis Intersport (Skellefteå) men hur det är i Sthlm har jag ingen aning om, Alpingaraget kanske har...?
Kolla in "precision file guide" på http://www.tokowax.com/tools/alpine_edge.htm
/M
Kolla in "precision file guide" på http://www.tokowax.com/tools/alpine_edge.htm
/M
149kr!!!!!!!
En avlång pryl i T-form med två slipvinklar.Sitter ett slipjärn i varje "inåt-hörn" i T:et.Ända nackdelen är att det bara finns två vinklar, men man behöver ju knappast 87,453 grader på slipningen utan det räcker med en standard 90 eller 80.
Extremt lätt och effektiv att jobba med, du får garanterat rätt slipvinkel på hela längden. Köpte min på intersport i västerås men den borde finnas i
stckhlm.
Den hette bara skidslip men fråga på intersport.
En avlång pryl i T-form med två slipvinklar.Sitter ett slipjärn i varje "inåt-hörn" i T:et.Ända nackdelen är att det bara finns två vinklar, men man behöver ju knappast 87,453 grader på slipningen utan det räcker med en standard 90 eller 80.
Extremt lätt och effektiv att jobba med, du får garanterat rätt slipvinkel på hela längden. Köpte min på intersport i västerås men den borde finnas i
stckhlm.
Den hette bara skidslip men fråga på intersport.
""Ända nackdelen är att det bara finns två vinklar, men man behöver ju knappast 87,453 grader på slipningen utan det räcker med en standard 90 eller 80.""
Vinkeln är knappast 80 grader.
Ju mindre vinkel desto bättre grepp men svårare att kontrollera och slits snabbare.
88 grader brukar vara en bra kompromiss, mer blir svåråkt. (världscupåkarna kör på mellan 88-86)
Några tips för vassare kanter: Använd en vass fil, bryt av den yttersta spetsen alteftersomm det slits så räcker filen längre.
Kontrollera med en spritpenna att filen tar på hela kanten, färja kanten fila och se att den tar ända ut till eggen. För att det ska gå kan det krävas att plastkanten som stålkanten sitter i slipas ner först.
Avsluta med bryne på båda sidorna.
Lycka till och passa fingrarna, gör du rätt skär du dig !
Vinkeln är knappast 80 grader.
Ju mindre vinkel desto bättre grepp men svårare att kontrollera och slits snabbare.
88 grader brukar vara en bra kompromiss, mer blir svåråkt. (världscupåkarna kör på mellan 88-86)
Några tips för vassare kanter: Använd en vass fil, bryt av den yttersta spetsen alteftersomm det slits så räcker filen längre.
Kontrollera med en spritpenna att filen tar på hela kanten, färja kanten fila och se att den tar ända ut till eggen. För att det ska gå kan det krävas att plastkanten som stålkanten sitter i slipas ner först.
Avsluta med bryne på båda sidorna.
Lycka till och passa fingrarna, gör du rätt skär du dig !
Rekommenderar:
Stenslipning av belaget och kanten vid behov, vilket brukar bli med några veckors mellanrum.
Stort sandstensbryne, våtslipning, med någon dags mellanrum för att få skärpan.
Om det inte räcker, tex för att även få bort plasten på sidan, så ta en enkelgradig fil + något stöd för att få 90 graders vinkel. Jag använder två Duploklossar, fyrkantiga, väger luft, glider bra.
Ett annat sätt att få 90 grader är att sätta ihop skidorna och slipa båda skidornas kanter samtidigt. Jag har inte sett någon annan göra så, men det funkar.
Tja det var mitt recept, det kanske inte duger för racing, men jag tycker det räcker bra även om man har höga krav.
Stenslipning av belaget och kanten vid behov, vilket brukar bli med några veckors mellanrum.
Stort sandstensbryne, våtslipning, med någon dags mellanrum för att få skärpan.
Om det inte räcker, tex för att även få bort plasten på sidan, så ta en enkelgradig fil + något stöd för att få 90 graders vinkel. Jag använder två Duploklossar, fyrkantiga, väger luft, glider bra.
Ett annat sätt att få 90 grader är att sätta ihop skidorna och slipa båda skidornas kanter samtidigt. Jag har inte sett någon annan göra så, men det funkar.
Tja det var mitt recept, det kanske inte duger för racing, men jag tycker det räcker bra även om man har höga krav.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg