Kanske en väldigt dum fråga

Jag brukar ibland åka skidor men bara i spår med smala löparskidor men efter dagens pulsande i skogen funderade jag på om turskidor skulle kunna vara något. När jag söker på det får jag bara fram idylliska beskrivningar om vacker fjällnatur, men jag tänkte snarare använda dem i skogen i mellansverige för att slippa plöja fram i flera dm snö. Är det ens möjligt att ta sig fram i skog på sådana skidor eller är de enbart tänkta för öppna områden?

Varför skulle det inte vara mökligt? de är bredare inte längre. Jag antar nu at de spår du åker i har samma spårvidd som spåren i tex Funäsdalen (finns det olika spårvider, någon? )

Jag inser att jag var oklar, alltså börjar jag om.

Varje dag går jag en eller snarare två timmar i skogen med mina hundar. Nu när snön kommit blir det rejält tungt att ta sig fram till fots och jag funderade på hur bra det går att åka skidor i ospårad skog.

När tillfälle ges åker jag gärna skidor i spår men det är inte problemet nu utan om det skulle underlätta med turskidor när jag inte har några spår. Blir det för krångligt att ta sig fram i djup snö mellan träden? Jag vill inte åka i spår med hundarna eftersom de med glädje går i spåren och riskerar att förstöra dem.

Breda bärig höstsnöskidor finns från många tillverkare, det är det komfortabla systemet att färdas på snön, inte i den.
Tegsnäs mfl gör utomordentlig tjänst.

Ursäkta om jag är tjatig, men de blir inte svårmanövrerade i skog? Med skog menar jag skog som man ledigt kan gå i, dvs inte helt igenvuxen.

Ytterligare en dum fråga, vallas sådana skidor på samma sätt som löparskidor? Med löparskidor har jag ett fast spår som jag kan göra avstamp mot men i lös snö finns inte den möjligheten.

Jag har åkt en del ospårat med fullpackad pulka efter. Det är inte lätt. Nu har vi iofs oftast inte jättemycket snö i Närke. Bor man på ett ställe med säker snötillgång där snön har packat sig ordentligt funkar det säkert bra.
Annars skulle jag rekommendera snöskor.

HåkanF

Ursäkta om jag är tjatig, men de blir inte svårmanövrerade i skog? Med skog menar jag skog som man ledigt kan gå i, dvs inte helt igenvuxen.

Ytterligare en dum fråga, vallas sådana skidor på samma sätt som löparskidor? Med löparskidor har jag ett fast spår som jag kan göra avstamp mot men i lös snö finns inte den möjligheten.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar (hoppas inte det här är ett...) :p

Tegsnässkidor och andra träskidor vallas inte som löparskidor utan ska tjäras undertill. Du penslar på ett lager tjära, därefter värmer du tjäran med blåslampa tills den börjar bubbla och
torka in i skidan. Proceduren upprepar du några gånger tills skidans undersida är mättad på tjära.
Tjäran fungerar som glidvalla. Under foten använder du vanlig fästvalla eller gnider in lite stearin
från en ljusstump, det senare ger helt klart flest skogsmullepoäng!

Det är alltså lite meck med träskidor. Har du inte lust med det är, som har sagts, snöskor ett
fint alternativ i skogen.

Go tur!

Tack för era svar! Jag testade snöskor förra vinter, det fanns lite snö att leka med, och tyckte att det om möjligt blev ännu tyngre. Kanske var det jag som gjorde fel eller så var det snön som hade fel konsistens men från att bara foten sjönk ned genom snön till marken under så sjönk nu hela snöskon ned hela vägen. Att lyfta upp den igen när den var övertäckt med snö som fallit ned från sidorna var rejält tungt. Det hade dock fördelen att jag på det sättet trampade upp en rejäl stig för kommande dagar, om det inte snöade mer. Kanske är det lika illa med skidor.

Det som är skillnaden mellan kalfjäll och skog är att snön i skogen oftare är lös och fluffig. Den blir inte vindpackad på samma sätt som fjällsnön. Därför kan det vara behov av längre och bredare skidor i skogen än på fjället. Men det innebär inte att turskidor att använda på fjället är värdelösa i skogen. De funkar där också, men kan bli lite tungt om det är mycket snö.

Och som flera skrivit, skidor i skogen har folk använt i tusentals år, så det är bara att fortsätta i den traditionen :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg