Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kanotrem
- Trådstartare Trilla
- Start datum
Kanotrem??
Det är väl bara å hittat ett vanligt spännband?
Dom jag använder på pulkan kommer från öb... funkar bra. men visst finns det skräp, kolla så spännet låser ordentligt. Vi fick ut nåt skräp i lumpen som inte gjorde det... Valfritt byggvaruhus har säkert också nåt av lite kvalisort...
Det är väl bara å hittat ett vanligt spännband?
Dom jag använder på pulkan kommer från öb... funkar bra. men visst finns det skräp, kolla så spännet låser ordentligt. Vi fick ut nåt skräp i lumpen som inte gjorde det... Valfritt byggvaruhus har säkert också nåt av lite kvalisort...
Hej.
Vart köper jag en bra kanotrem om man ska hålla sig ifrån kinesiskt skit och vill ha bra grejer? Har hittat Svima och Linders men båda var slut hos lokala handlarna.
//
Jag köper mina remmar på Kanotcentrum i GBG.
/Janne
Tack för alla svar.. Men nu sydde jag egna av avlagda spännband av klick klack variant och spännen som jag hittade hemma. Lade en bit brett spännband under för att hindra repor på kanoten.
Tittade på de på Jula men tyckte de såg för kinesiska ut, men de funkar alltså svante? För jag gissar att ni alla använder vanliga band som man bara drar åt och inte spännvarianten med krokar och spännen?
Tittade på de på Jula men tyckte de såg för kinesiska ut, men de funkar alltså svante? För jag gissar att ni alla använder vanliga band som man bara drar åt och inte spännvarianten med krokar och spännen?
Jag hittade bra band på OK för något år sedan. Thule har jättefina band med gummiskydd runt spännet men de kostar "lite" mer.
Är du fundersam så lägg två remmar fram. De sitter framför bredaste stället så de tar kraften om man tvärbromsar (eller krockar). Fram får också ta mest belastning i sidvind. Tänk i så fall på att efterdra den första remmen aningen när du spänt rem nummer två.
Är du fundersam så lägg två remmar fram. De sitter framför bredaste stället så de tar kraften om man tvärbromsar (eller krockar). Fram får också ta mest belastning i sidvind. Tänk i så fall på att efterdra den första remmen aningen när du spänt rem nummer två.
när jag ska sätta fast kanoten på en kanotvagn för att dra den använder jag spännband, alltså såna små gulliga saker...
till att sätta fast den på biltak eller kanotsläp har jag lastspännare,alltså såna med krokar och sträckare, men man får ha lite känsla hur hårt man drar... krrrrrr-trrrr krrrr-trrrr. =)
till att sätta fast den på biltak eller kanotsläp har jag lastspännare,alltså såna med krokar och sträckare, men man får ha lite känsla hur hårt man drar... krrrrrr-trrrr krrrr-trrrr. =)
Har blivit mer och mer fundersam över dom där spännremmarna. På dom allra flesta ska man ju dra bandet runt en liten rulle och så ska det låsas av en fjäderbelastad plåtbit. Men den där rullen,,, den sitter ju bara nitad i spännet, minimalt nitad dessutom. Det måste vara den svagaste punkten i hela fasthållningen av kajaken, spelar ingen roll hur många halvslag du slår efteråt, sticker niten så sticker kajaken! Kanske bättre att bara använda repsnöre eller nåt band utan spänne, och straffa hem. Inga rörliga delar, lätt att dra åt skapligt men svårt att dra åt för hårt.
Surrade med http://www.fasty.se/ i ämnet. Och det är inte spännet som är den svaga länken. Deras 400 kilo klarade en surrning på 614 kilo. Svensktillverkad såklart till skillnad från de allra flesta på marknaden. Jag betalade 100 spänn för 2 som var 350cm långa. Passar utmärkt i längd till Kanadensare.
Fastyremmarna verkar väldigt bra, men var köper man dem? Finns det några återförsäljare i Stockholmstrakten eller på nätet? (Googling gav föga resultat, men kanske är de så vanliga att det bara är att gå in på närmaste Statoil, fast jag inte tänkt på dem för att jag inte letat efter dem?)
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg