Kanotförbundets nya logotyp?

clindh

Forumvärd
När Haglöfs bytte logo vart det "folkstorm" på Utsidan, men i backspegeln får jag säga att det känns helrätt. Det är rejält modigt att byta logo, och svårt - jag var själv med om en redesignprocess av Utsidans logo runt 1999. Jag som är konservativ gammal hund höll emot och tja -- vi kör fortfarande med vårt gamla logo, om än med lite justeringar :)

Håller med om att SWE-loggan inte andas kanot för fem öre, men i paddelsammanhang tycker jag den passar bra - både nationssymbol och förbundslogo i ett, som här på Erik Westberg:

Bilagor

• m12142963431408601319.jpg
    m12142963431408601319.jpg
    75.1 KB · Visningar: 229
Efter Christers bild måste jag hålla med om att Swe-loggan faktiskt funkar - i den utformningen och i det sammanhanget. Man behöver ju inte en bild på en gubbe i kanot när märket används på en gubbe i kanot :)

Men i den utformningen som används på webben, och i det sammanhanget, funkar den inte alls. Ska den användas måste man lita på att den funkar, inte överlasta den med en massa förklarande text och stänga in den i en ruta. Den ska komplettera förbundsloggan och kanske till och med användas tillsammans med den, inte ersätta den. Då är den det varumärke man snackar om.

visst kan man alltid säga att man jobbar ideellt som ledare och därför måste fokusera på det viktigaste i uppdraget när det gäller att leda de aktiva man ansvarar för. Jag håller helt med om att man inte kan kräva något mer i den situationen.

Däremot ser jag att otydliga mål, uttagningar som kritiseras, ibland med rätta, rena klantigheter under tävlingar både av aktiva och arrangörer, bristande förmåga att informera, utbilda och intressera är ett mycket större problem för sporten än hur modern loggan ser ut. Förbundet är litet med få aktiva och med litet intresse från andra som inte är direkt involverade och utöver detta finns en kompiskultur som korrumperar vilket raserar den bredd och matchning som är nödvändig för att skapa en elit som måste jobba lite för att behålla sina platser. För att intressera andra än just rena kajakfamiljer måste man nå ut och fånga dessa genom att vara intressant som förbund, välkomnande och ge snabb information så att man inte tröttnar och börjar med fotboll som alla kompisarna gör.
Det anser jag man skall fokusera på, istället för märken........

Det funkar marginellt bättre på hjälmen, men vad är i så fall budskapet där? Som nationssymbol? Lite väl stor devalvering att gå från tre till en krona kanske..? Eller så är det ganska precis det som det handlar om - det är allt som finns kvar av förbundet..

SKFs problem ligger nog helt i linje med vad PAF skriver - man måste börja fundera på vad man egentligen ska syssla med och vem man ska representera.
Gäller det, som många antagligen uppfattar det idag, bara en väldigt liten grupp rena tävlingspaddlare eller har man något intresse av att involvera även den stora massan motions/hobby/långfärds/osv-paddlare?

Är själv engagerad i en halvstor kanotklubb som jag tycker har hittat en bra balans mellan de olika verksamheterna. Där de olika grenarna kan stötta varandra, både ekonomi och inspiration, där de stora flertalet (förhoppningsvis..) känner sig delaktiga och där helheten blir något större än de enskilda delarna var för sig.
Så jag tror nog det går - men man måste bestämma sig för vad man vill göra..

/ Ulf

Det är klart.... Kanske dags att återta Finland?

Nej, det jag menade var att södra sverige ser ut att vara upp förstorat och att norra sverige är förminskat. Jämtland ligger väl mitt i sverige och inte i den norra 1/3 delen?

Det är klart.... Kanske dags att återta Finland?

Nej, det jag menade var att södra sverige ser ut att vara upp förstorat och att norra sverige är förminskat. Jämtland ligger väl mitt i sverige och inte i den norra 1/3 delen?

Sveriges geografiska mittpunkt ligger en bit utanför Bräcke vid Kungsberget (inte skidbacken vid Sandviken...). Så med tumbreddsmetoden på skärmen verkar kartan stämma hyfsat.

Lite kuriosa om mittpunkten är att någon räknade fram den för flera hundra år sedan och när de kollade på 80-talet så hade han bara hamnat någon kilometer fel!

Att byta företagsnamn eller logotype går oftast bättre än man tror - om det ska mätas i hur fort folk lär om, och i viss mån glömmer historiska namn och mönster.

Det är nog inte ett särskilt fullständigt sätt att mäta hur lyckat ett byte egentligen är.

Själv tyckte jag t ex att det var dumt att byta från Skånska Cement till Skanska. Idag kommer knappt någon ihåg (till vardags) att Skanska hette nåt annat tidigare. Huruvida just det svenska i å:et var till fördel eller nackdel kan säkert diskuteras, men knappast mätas och bestämmas.

Jag tycker i alla fall att den nya SKF-loggan är dåligt i två avseenden; det står först SWE och sedan SWEDEN vilket är onödigt tjatigt även om vi har ett vackert namn på vårt land t o m på engelska.

Vidare kan jag inte ens se vad det står i gul färg nedanför SWEDEN, vilket troligen är dåligt - om det nu nte står nåt där som det är bättre att man inte kan se. Fast då hade det förstås varit bättre om det inte alls hade stått...

Självklart är det också en fråga om vad syftet med loggan är; är det en nationssymbol i internationella tävlingssammanhang, eller är det en logtype för att känneteckna förbundet i alla möjliga sammanhang. Det faktum att Sverige har en nationssymbol utöver vår flagga i de tre kronorna tycker jag vi ska vårda och förvalta, antagligen är det en tanke att renodla detta när man valt att ha endast en krona, men jag tycker det är att devalvera symbolen, som ovan redan nämnts. Genom att använda tre kronor eller en ensam krona blir identiteten försvagad.

Ett exempel på hur man kan se på detta är IKEA:s syn på sitt företagsnamn. De försvarar t o m särskrivning som exv. "IKEA katallogen" för att man inte vill göra våld på sitt varumärke, de skriver heller aldrig sitt företagsnamn i genitivform osv. Jag tycker de har fel, men inser att Kamprad ofta lyckas med sina intentioner, och att de ändå anstränger sig för att ALDRIG undervärderar eller "kladda" på sin identitet.

Ett exempel på hur man kan se på detta är IKEA:s syn på sitt företagsnamn. De försvarar t o m särskrivning som exv. "IKEA katalogen" för att man inte vill göra våld på sitt varumärke

Problemet där är att de (och deras varumärkesjurister) har missuppfattat det hela. Vill man skydda sitt varumärke ska man inte skapa sammansättningar med det, så länge har de rätt.

Men det hjälper inte att stava fel och skriva isär eftersom originalet - alltså det talade ordet - är sammansatt. Det är inte det skrivna ordet "Ikeakatalogen" (eller IKEA-katalogen om man så vill) som är ett hot mot deras varumärke, utan det uttalade och tänkta ordet. Och det använder de hela tiden, och det uttalas fortfarande "Ikeakatalogen" även om de väljer att stava fel. En liknelse: skulle de göra likadant med sina varuhus skulle de bara rita ut dem på kartan och strunta i att bygga dem i verkligheten. Inte många sålda möbler då.

De borde alltså skriva "katalogen från IKEA" eller liknande.

(Förlåt att jag kommer viftandes med urspårande käpphästar :) )

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GUD kanotförbundets adress Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg