Kanotförbundets nya logotyp?

På Kanotförbundets sajt inbjuds alla tyckare att säga sin mening om hur Svenska Kanotförbundets Logotyp skall se ut.

Själv har jag inget konstruktivt att komma med förutom att den senaste (vänstra övre hörnet på SKF's sajt) är ful och man kan tro att en 11-åring fått bestämma loggans utseende. Den upprepar sig och försöker vara internationell. Skall inte ett nationellt förbund känna stolthet över det egna språket?

Den klassiska loggan känns ju lite till åren kommen, men vem vill åka till OS med en havskajak och säckig havspaddlare som förbundslogga?

Svenska kanotförbundet skulle kunna börja sin profilering med att ha en .se adress till hemsidan.

Sen vore det kul om eliten kunde acceptera samma logga som vi vanliga dödliga - fast använder vi kanotförbundets logga? När skulle det vara? Känns som om kanotförbundsloggan mer är en elitgrej och sen använder vi andra vår klubblogga.

Vad menar de med att Swe-märket "endast ett varumärke och det kan vi ha många".

Visst, varumärke och logotyp är olika saker, men en logotyp är ofta en bärande del av varumärkets "kött", och om man har en logotyp med organisationens namn så är det nog väldigt lätt att man tolkar det som att det är varumärket för organisationen. Särskilt om det är den loggan man ser på till exempel en webbplats sidhuvud. Att tro att man kan många logotyper för samma organisation är nog ett effektivt sätt att verka förvirrade.

Att Swe-märket som sagt känns lite amatörmässigt gör inte det hela bättre. Jag får känslan av att man är rätt omogen i sitt tänkande kring de här frågorna, men det är å andra sidan kanske därför man bjuder in till diskussion.

Så det är ju bra!

Svenska kanotförbundet skulle kunna börja sin profilering med att ha en .se adress till hemsidan.

Att de fortfarande enbart har en .com adress beror nog på historiken. dot com har alltid haft lite högre status. dot com står som bekant för "commercial", dot org = organisation.
dot se ansågs "länge" enbart vara för svenska privata mejladresser.

kanot.se är tydligen tillgängligt nu så varför inte slå till?

En logga skall vara tilltalande för alla grupper inom förbundet och det borde väl inte vara så svårt för några grafiker att spotta fram några förslag. Ser reklamen här till höger för "Keb Classic". Det är en snygg logga. Utsidans logga är också pricksäker.

Ulf & Pia!
Skicka in förslag vettja!
(Nä, jag har ingen egen kompetens, men jag har kompetens nog att se andras... :) )

Är ingen paddlare så jag borde hålla tyst.

Den gamla loggan med en person som paddlar är bra. Det syns tydligt att det rör sig om paddlig, kan inte missupfattas. Emblemet för 3 kronor visar tydligt att det är hela Sveriges paddelförbund.

Den SWE som används på sidan är en katastrof. Vadå SWE Sweden? Kronmärket förtydligar Sverige en 3é gång. Textan som berättar att det rör sig om kanot är så liten och otydlig att den inte syns.

Riksorganissationers logga ska gärna vara gul och blå för att visa att det rör sig om Sverige (eller Ukraina). Sen är det snyggt med en bild som visar vad det är för aktivitet det handlar om, Orientering, Paddling, skidor eller vad som.

Jag tror inte att någon organissation blir bättre av att byta logotype.
Titta gärna på följande sida http://legolas.mdh.se/~dat95jed/logos.htm
Och fundera på hur mycket Sparbanken betalade för att byta från en skitsnygg ek till en 3 färgad skitful för att sedan ta bort färgen helt och hållet (fortfarande under namnet Sparbanken). Dels ska reklambyrån ha flera miljoner och sedan ska alla visitkort, bravpapper, kuvert mm bytas. Det brukar heta att "vi byter visitkort när de gamla är slut", men det stämmer inte, folk byter ändå för de vill inte dela ut gamla kort efter några månader. Telia betalade 200 miljoner för logotypbyte.

Blev Posten bättre far att de bytte färg? Vad kostade det? (Svar: 500 miljoner)
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0008/27/posten.html

Norska Posten byter också logga.
Visst posten har inte använt postorn på länge...
http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=25872
Kronan som symboliserar att det är ett statligt bolag, försvinner.

---
Skäms för att jag länkar till en skittidning. Det är 4é gången i år som jag är inne på deras hemsida. Klarade tyvärr inte att hålla mitt nyårslöfte att inte besöka Sveriges största skvallertidning. Funderar på att nästa år fotografera alla deras löpsedlar för att analysera hur många nyheter som de har under ett år.

Senast ändrad:
Jag tror inte att någon organissation blir bättre av att byta logotype.

Det tror jag. Att förändra sin image, bland annat genom ny grafisk profil (ingen ändrar bara en logotyp), kan nog få mätbara fördelar både inåt och utåt. Om man gör det rätt. Inte om man gör det fel.

Telia, KF och Sparbanken tycker jag är exempel på när man gör fel (även om de två senare lyckades landa hyfsat till slut). Man slänger bort både positiva och negativa traditioner men tar bara in något väldigt intetsägande kortsiktigt som ersättning. Sen tvingas man byta igen och vips har man inget kvar. Eller som Telia: man slänger bort att man har varit världsbäst och tryggast och blir bara en trög koloss med höga priser.

Exempel på när man gör rätt? Haglöfs. Vi skogsmullar kan säga vad vi vill om att den gamla hatten var mysig, men jag är rätt säker på att den "nya" H-loggan är betydligt mer lönsam. Optimus tajta gröna profil är ett annat fall. Loggan blir en symbol för en förnyelse även om förnyelsen inte inleds med loggan.
Nikes radering av själva ordbilden så att bara swooshen blev kvar är ju en absolut klassiker som gjuter in busslaster av självförtroende i varumärket. Världen är full av lyckade varumärkesförändringar som fått oss att glömma det gamla och köpa det nya.

Att så många av oss köper saker beroende på vilken logotyp som visas på den tycker jag är ett ovedersägligt bevis på att organisationer blir bättre av ett offensivt varumärkesarbete (vilket inte sällan innebär ny grafisk profil). Oavsett om man gillar det eller inte.

Men oftast är det bara de misslyckade fallen vi märker.

Helt rätt Martin.
Hade helt glömt Haglöfs... de gjorde rätt.

Telia gjorde fel. De har ramlat ordentligt....
Drog ett stort lass gällande skapandet av både NMT och GSM. Men nu verkar det inte hända mycket på utvecklingssidan tyvärr.

Jo det handlar inte bara om en logotyp utan en helhet..
Logotyp och grafisk profil måste hänga ihop i all kommunikation & marknadsföring, det måste också ha en hygglig trovärdighet gentemot produkt & företag, samt till sist, det måste finnas någon slags efterfrågan (inte behov..) på det du erbjuder.
Att bara jobba med logotypen blir som att kamma grisen - den blir möjligtvis något snyggare men det är nog fortfarande en gris tyvärr..

Jag håller med föregående talare om att SWE-loggan är kass. Riktigt usel faktiskt. Och att som nu kalla den "varumärke" i stället gör väl ingen direkt skillnad.

Hade lite korrespondens med SKF när de lanserade den förra våren och ville veta lite bakgrunden till beslutet. Hur beställningen hade låtit, vem som hade gjort jobbet, vem som godkände resultatet och hur den skulle tolkas. Påpekade också att det bästa vore troligtvis att dra in den omedelbart, det blir bara dyrt och pinsamt annars. Och har man inte själv erforderlig kompetens inom området kan det vara idé att anlita någon utomstående.
Fick inget direkt svar utan mer "det var synd att du inte tycker om den - vi tycker den är jättefin..".

Har personligen inget större förtroende för eller engagemang i förbundet, eller känner att dom har något med min paddling att göra. Men visst vore det bra med en ny logga, om inte annat så man slipper skämmas när man ser svenskar paddla internationella tävlingar..

/ Ulf

Ulf slår huvudet på spiken. Loggan måste hänga ihop med vad förbundet har att erbjuda och detta måste gå igen när förbundet representeras på tävlingar etc.

Haglöfs och även Peak Performance ändrade sina sortiment och försäljningsstrategi när de bytte loggor. Vad är kanotförbundets orsak? Tänker de ändra hur förbundet uppfattas av den stora massan?

Det är bara att konstatera kanotracing, en ytterst liten sport i Sverige, som trots enorma OS framgångar genom tiderna troligen inte har mer finansiella resurser än att försöka nystart via lite nya loggor och märken. Hade man däremot presenterat en idé om olika framtida mål tillsammans med att man vill förändra märken och loggor hade jag förstått (i princip redan framfört i denna diskussion). Nu är ju förbundet rätt "introvert" och man har inte mycket aning om hur de tänker eftersom det man kan läsa från deras sida säger väldigt lite. Däremot ser man ju att inom racing byter man ledare rätt ofta så någon större samsyn finns nog inte längst upp i hierarkin heller. Det blir nog ett "hastverk" med ny logga bara för att man inte kommer på något bättre att göra.

att man byter ledare ofta vet jag inte om jag håller med om. Begränsningen är nog snarare att nästan alla jobbar ideellt jag personligen tycker inte att jag kan helt enkelt inte lägga en massa energi på att kommunicera ut vad jag jobbar med brett och de som jobbar med förbundet har mycket jobb med att hålla igång verksamheten vilket gör att kommunikation utåt blir knapphändig.

Jag håller för övrigt helt med om att swe loggan är katastrof men det är ju tur att den knappt syns när den trycks på gult som ju de flesta kläder är :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GUD kanotförbundets adress Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg