Kånken

Skall införskaffa en liten ryggsäck för att inreda och använda som fotoväska.

Misstänker att Fjällräven Kånken är ypperlig till detta syfte. Eller, finns det kanske alternativ?

Hur är banden på Kånken, är de tillräckliga för en rejäl karl, eller tvingas man ha säcken uppe i nacken?

Och, hittar jag säcken någonstans billigare än 350 riksdaler?

Jo

Det är en "vanlig" Fjällräven Kånken jag är sugen på.

Utöver original-Kånken finns ju
Kånken Mini
Kånken Big
Kånken Computer

Jag sydde en inredning (nu ljuger jag, mitt ex sydde, sorry) till en Haglöfs Tight. Liggunderlag som kläddes in i bävernylon och lite kardborre här och där så man kunde flytta runt inredningen.
Blev ganska bra men sen reade dom ut Lowe fotoryggor och det blev en sån i alla fall.

Min åsikt är alltså att alla med den typen av öppning funkar mer eller mindre bra att inreda.

JL

Kånken är inte vidare prisvärd, det finns skönare säckar för samma pengar, kolla Everst m.fl. Vad är det för kamera? En gammal Nikon t.ex behöver inget skydd, mer än att skydda bäraren från kameran...

Kånken är nog kvar på marknaden mest av nostalgiskäl. Det är en uråldrig säck utan komfort. Axelremmarna är ju lika smala som kompressionsremmarna på en modern säck.

Marknaden kryllar av andra, bättre säckar, som har liknande "hel" runtomöppning.
Jag skulle kolla Everest.

Biltema!!!

Kolla på Biltema! De har billiga ryggsäckar i olika storlekar. Priserna på de små jag tittade på som hastigast sist jag var där låg på under tvåhundra.

Mvh Harald Eriksson

Marzocchi; sa:
En Olympus C-740 digitalkamera, med telekonverter och lite filter.

Känns nästan omotiverat med en hel fotoryggsäck för så pass lite prylar.
När jag är ute med min så har jag kameran framme och diverse objektiv, tillbehör och filmer i ryggsäcken.
I ryggsäcken ligger den bara på ren transport, det tar ju trots allt tid och är lite omständigt att få fram den.

Många gånger tar jag bara kameran och ett objektiv och har väska som förvaring för resten hemma eller i bilen.
Kanske satsa på en mindre väska att ha på bröstet så är man mera skjutklar, är du ute längre kan du ha vanlig rygga med mat och kläder och hänga fotoväskan på ryggsäckens bärsystem så hänger den bekvämt framme.
Jag tänker mig en väska som är konisk där kameran ligger med objektivet nedåt med viss reservation för hur din kamera ser ut, digitaler kan ju ha lite olika form. Brukar ha plats för lite mer än bara kameran.
Titta på Lowe Pro för inspiration.

http://www.lowepro.com/pages/series/toploads/top_mini.htm

JL

Jag glömde visserligen skriva att jag kommer att försöka fästa enbensstativet på väskan.
+ att man alltid har med lite andra småpryttlar.

Jag tror ändå att Kånken är perfekt för det jag ska använda den till. Okej att Kånken inte är skön att bära tung längre sträckor, men jag ska ju knappast ut och vandra med Kånken på ryggen :) En kamera med tillbehör och lite annat kraft är ju inte speciellt tungt.

Men varför en dyr fornlämning?

Jag tycker fortfarande att ett Kånkeninköp är lite som att köpa en Volvo 140 för 200 000 "för att bara köra omkring lite" när man för samma peng kan få en modern bil.

Jag kanske låter rabiat, men Kånken ska inte jämföras med andra säckar i 400-kronorsklassen utan med gratisryggor! Kånken är en dyr nostalgisäck som visar hur dagssäckarna såg ut för 30 år sedan. Den är inte ens skön tom.
Till och med Fjällräven själva har billigare, moderna säckar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg