Kanadensarval, vilket material

Jag skall köpa en kanot för "familjapaddling" i främst sjö men kanske även i någon å. Några tuffa "fors-turer" kommer det förmodligen inte att bli. Vad som uppskattas är lättskött, hållbar, lättpaddlad. Jag vet att aluminium är bra men är rädd för högre friktion, att det går tungt och är lite mer "pråmkänsla" än en glasfiberkanot.

Det jag funderar på är främst Trapper glasfiber kanadensare med aluminiumköl eller Inkas aluminiumkanadensare.

mvh Thomas

Jag har provpaddlat en Old Town Discovery 174. Den var riktigt trevlig. Snabb! Det är en "mjukplastkanot" men skrovet verkar ändå vara rätt styvt utan alltför mycket "flexibilitet".

Annars håller jag på glasfiber för slätvattenpaddling.

Per

Har en kanadensare sedan många år från Acron (http://home.swipnet.se/~w-28650/index.htm)som jag är mycket nöjd med. Modellen ser i princip likadan ut fortfarande( Acron Whitewater) och har i mitt tycke helt suveräna egenskaper. Paddlat sjö, hav och älv och funnit den mycket lättdriven, kursstabil men klarar ändå att manövreras nerför en stenig norrländsk fors. Dessutom lastar den som få. Har haft både fru och tre barn med på helgutflykter utan att den på något sätt känts överlastad.

mvh Anders

I Friluftsfrämjandet i Uppsala har vi Trapper, Acron och Mad River. Jag har försökta att beskriva egenskaperna på vår webbsida http://www.frilufts.se/uppsala/atthyra/hyr-kanot.html . Old Townkanoten jag nämnde här ovan är vad vi funderar på att skaffa som ersättare för våra mest slitna Trapper.

När folk hyr vill de mest ha Trapper! Möjligen är det för att de ser ut som man tror att en kanot ska se ut.

Per

Tack för tipset.

Hej
Tack för tipset, intressant. Vet du något om osagian aluminiumkanoter? Är det något liknande Inkas aluminiumkanoter?

Du, är det jag det? Jag antar det eftersom jag svarade sist!

Jag har ingen större erfarenhet av alu-kanadensare. Den du nämner känner jag inte till. En enda gång har jag paddlat aluminium på en längre tur. Jag tyckte att den liksom "fastnar" om man kör på något, och det gör man om kör i forsar. Går man på en sten glider man inte av utan blir sittande. Dessutom skramlar det.

Glasfiber har en stor fördel: Det är det enda material som är lätt att laga för en amatör. Det är det minst starka materialet, men för familjepaddling duger det alldeles utmärkt. (Innan barnen blir halvstora och helvilda, kanske.) Vi har ju faktiskt glasfiberkanoter för uthryning och det går bra.

Aluminium är visserligen hållbart men blir buckligt och fult. Det är bara att titta på närmaste uthyrningskanot! Om det går hål så krävs specialsvetsning.

"Mjukplast" av olika sorter lär visst gå att laga men våra Mad River har gått som uthyrningskanoter rätt länge nu utan att behöva reparation. Materialet är tyst och trevligt. Flatbottnade kanoter av enklare typ blir lite mjuka och sladdriga i skrovet. Man bör välja en av ett lite exklusivare material, Royalex t.ex. är ett av flera varumärken

Mitt råd blir: Köp en trevlig kanot i glasfiber. Välj "mjukplast" av bättre sort om du tror att det blir tuffa tag.

Per

Jag upplever Trappern mycket trevligare, Inkas är så hård kall och skramlig. Dessutom upplever jag att Inkas måste lastas ganska tungt för att inte vara så vindkänslig. Mellan dessa 2 kanoter tycker jag valet är enkelt, Trappern är en bra alround kanot, jag ser ingen fördel att välja Inkas.
/Mats

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg