Du, är det jag det? Jag antar det eftersom jag svarade sist!
Jag har ingen större erfarenhet av alu-kanadensare. Den du nämner känner jag inte till. En enda gång har jag paddlat aluminium på en längre tur. Jag tyckte att den liksom "fastnar" om man kör på något, och det gör man om kör i forsar. Går man på en sten glider man inte av utan blir sittande. Dessutom skramlar det.
Glasfiber har en stor fördel: Det är det enda material som är lätt att laga för en amatör. Det är det minst starka materialet, men för familjepaddling duger det alldeles utmärkt. (Innan barnen blir halvstora och helvilda, kanske.) Vi har ju faktiskt glasfiberkanoter för uthryning och det går bra.
Aluminium är visserligen hållbart men blir buckligt och fult. Det är bara att titta på närmaste uthyrningskanot! Om det går hål så krävs specialsvetsning.
"Mjukplast" av olika sorter lär visst gå att laga men våra Mad River har gått som uthyrningskanoter rätt länge nu utan att behöva reparation. Materialet är tyst och trevligt. Flatbottnade kanoter av enklare typ blir lite mjuka och sladdriga i skrovet. Man bör välja en av ett lite exklusivare material, Royalex t.ex. är ett av flera varumärken
Mitt råd blir: Köp en trevlig kanot i glasfiber. Välj "mjukplast" av bättre sort om du tror att det blir tuffa tag.
Per