Kan nån förklara för mej hur det går till??

Sitter och funderar på det här med klättring och framför allt hur man tar sej ner.... Upp ä ju helt ok men är det ett berg där man måste fira sej ner, offrar man säkringar på vägen ?? låter ju inte så rimligt men min hjärna har inte lyckats lura ut hur det går till.

Tacksam för en förklaring till en som vill lära sej...

Firning

Om man klättrar en ofta klättrad led och man måste fira sig nedför berget finns det vanligtvis bultade ankare med ca 50 meters avstånd. Vid firningen knyter man ihop två 50m rep och kan då fira 50 meter till nästa ankare. Finns det inga ankare måste man offra utrusning och då främst slingor som man kan trä över ett klipputsprång. Annars blir det 1-2 säkringar per firningssträcka som går åt.

Fattiga klättrare brukar hitta på de mest otroliga varianter...

Natursäkringar

Jag funderade också på det innan jag tog mig ut och klättrade en längre led själv. Jag själv försöker lägga så mycket naturliga säkringar som möjligt när jag ska ner. Runt träd o.s.v, men det händer att man får offra någon utrustning. Men det gör ont att behöva lämna något, eftersom alla klättrare vill lämna berget som man fann det. Alla vill ju vara den första att klättra just den leden.
Hoppas att du fått lite svar på dina funderingar.

Vinter

Flera fiffiga lösningar på hur man får ner säkringar på vintern fins i boken "The handbook of climbing" av Allen Fyffe & Ian Peter. ISBN 0-7207-1805-8

Sv: vinter

Det enklaste om man satt säkringarna i is brukar vara att vänta på våren.
Förlåt - jag kunde inte hålla mig.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg