Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier?

Cykeln behöver du nog inte ta in i tältet, men ju mer brukbara prylar du har, ju mer skall du lyfta över varje backe. Våra långcyklade vänner har väl visat att man inte behöver HB eller FR. Tror du bör läsa på bättre. Fisker Andersen är en bra grundbok, finns säkert att låna med beställning, om än på danska.
 
Cykeln behöver du nog inte ta in i tältet, men ju mer brukbara prylar du har, ju mer skall du lyfta över varje backe. Våra långcyklade vänner har väl visat att man inte behöver HB eller FR. Tror du bör läsa på bättre. Fisker Andersen är en bra grundbok, finns säkert att låna med beställning, om än på danska.

Jo, jag har länge planerat att segla runt jorden, men kände att ekonomin satte stopp för det. Så för ca en vecka sedan så mognade tanken fram på att cykla istället. Så ja, jag har nog mycket att läsa på :p

Och tält delen är kanske inte den bästa att börja med när man planerar långfärd. men är man pryltokig så är man :p
 
Oj, my bad. Men va tycker du om tältet då? har sätt bilder på att tältet har en tendens att "säcka ihop" Vad tycker du?

Har bara en natt i tältet så är det sagt.
Placeringen av stormlinor mitt på duken är idiotisk och givetvis kommer det säcka ihop ett tunneltält, så dom använder jag inte.

Med hjälp av 4 st stormlinor med linsträckare a la hilleberg, fäst i dom två krokarna på sida tältet på vardera båden, och en lina fäst från taknocken på nyggfönster-sidan rakt ut så är det inte alls svårt att få spänning på tältet utan det blir rätt bra snarare.
Den korta kanalen ger sämre möjlighet att spänna tältet men som jag har satt det funkar det bra.

Myggfönstret är enormt njutbart och det blir nog bättre när det är myggigt på riktigt istället för bara nån enstaka som nu, samtidigt som man kan öppna båda sidorna så man får ett svalt men krypsäkert tält i strålande sol utna att det blir för varmt.

Absiden är bra efterssom bågen lutar så blir det ltie mer skyddat, skönt att kunna öppna både sidor och gavel av absiden, inga problem att ha en 70liters ryggsäck på ena sidan och kliva ut på den andra, skönt att kunna välja så man kan öppna en sida när det regnar och ha packnignen regnskyddad, gör det även möjligt att öppna en dörr ltie för att ha bättre ventilation om natten om man nu skulle behöva det.
Som sagt bara en natt i tältet men kondnesfritt var det..

Myggnätet läcker givetvis in vatten om det står vidöppet, droppen splittras och sprejas igenom, såklart. Men det går att stänga så man har ungefär en normal ventils storlek och få det torrt iaf när regnet kommer uppifrån.

Jag ser fram emot mer äventyr i tältet, det har mitt fulla förtroende.

Edit: Ang slitstyrka och så så är väven samma som i MSRs andra tält som hubba och hubba hubba.. Bågarna är Dac featherlite NSL och dessutom är tältspikarna som följer med riktigt bra!
Msr the needle 10 st följer med..

Edit2: Sen tycker jag det ser ut som att alla tält säckar ihop om man bildsöker på dom, folk suger på att sätta upp tält. :)
 
Har bara en natt i tältet så är det sagt.
Placeringen av stormlinor mitt på duken är idiotisk och givetvis kommer det säcka ihop ett tunneltält, så dom använder jag inte.

Med hjälp av 4 st stormlinor med linsträckare a la hilleberg, fäst i dom två krokarna på sida tältet på vardera båden, och en lina fäst från taknocken på nyggfönster-sidan rakt ut så är det inte alls svårt att få spänning på tältet utan det blir rätt bra snarare.
Den korta kanalen ger sämre möjlighet att spänna tältet men som jag har satt det funkar det bra.

Myggfönstret är enormt njutbart och det blir nog bättre när det är myggigt på riktigt istället för bara nån enstaka som nu, samtidigt som man kan öppna båda sidorna så man får ett svalt men krypsäkert tält i strålande sol utna att det blir för varmt.

Absiden är bra efterssom bågen lutar så blir det ltie mer skyddat, skönt att kunna öppna både sidor och gavel av absiden, inga problem att ha en 70liters ryggsäck på ena sidan och kliva ut på den andra, skönt att kunna välja så man kan öppna en sida när det regnar och ha packnignen regnskyddad, gör det även möjligt att öppna en dörr ltie för att ha bättre ventilation om natten om man nu skulle behöva det.
Som sagt bara en natt i tältet men kondnesfritt var det..

Myggnätet läcker givetvis in vatten om det står vidöppet, droppen splittras och sprejas igenom, såklart. Men det går att stänga så man har ungefär en normal ventils storlek och få det torrt iaf när regnet kommer uppifrån.

Jag ser fram emot mer äventyr i tältet, det har mitt fulla förtroende.

Edit: Ang slitstyrka och så så är väven samma som i MSRs andra tält som hubba och hubba hubba.. Bågarna är Dac featherlite NSL och dessutom är tältspikarna som följer med riktigt bra!
Msr the needle 10 st följer med..

Edit2: Sen tycker jag det ser ut som att alla tält säckar ihop om man bildsöker på dom, folk suger på att sätta upp tält. :)

haha okay ^^

Hade nog funderat på tältet om det inte hade vart för liten absid för mina ändamål. Har börjar kika på många billigare tält nu (2000-4000). Får se vart det leder mig
 
Har ändrat mina kriterier nu.

allt jag vill ha är ett tält för två,

mörk / diskret färg,
Free standing,
Stor absid/absider.

Bryr mig inte så mkt om vad tältet väger, bara det är bra kvalité och jag kan ha den i flera år..
inte kostar alldeles för mkt (visst ja hade kunnat köra på Hilleberg Tarra eller liknande, men 8000:- är inte realistiskt för mig, då kör ja häldre på tunntält.

Har verkligen letat efter ett tät som uppfyller dessa kraven, även på MASSOR av Amerikanska sidor. Men alltid när jag Tror att jag hittat ett som uppfyller kraven så är det "ultra-lätt" och har brister i långvarig kvalité... och jag vågar helt enkelt inte chansa (ska köpa från USA).


Annars har Jag har ett gammalt Ryggåstält för 3 personer från 80'talet, som det är riktigt bra kvalité på, blir aldrig kondens (bomullsduk), har två hyfsade absider, väger 4 kg så visst det väger ganska mkt, men ändå helt ok om man tänker på att tältet är gratis, till för 3 pers, två absider och man jämför med att Nammatj 2 GT, som väger 3,5 kg och kostar 7000:-......
 
Tycker spontant...

... att ett grönt HB Nammatj 2 borde kunna fungera bra på en sådan tripp. Rymligt, stryktåligt, hyggligt lätt och med hög boendekomfort, i synnerhet för en person. Förvisso inte fristående, men jag vet av erfarenhet att de platser man inte kan få upp det tältet på är få... Dessutom en klassisk modell som borde gå att hitta bättre begagnad till ok pris...
 
Varför letar du pâ amerikanska sidor?
Bâde GetOut och Addnature har tält som uppfyller dina önskemâl väl, och inom budgeten.
Om du bor nära Stockholm sâ verkar detta bra för dig http://www.addnature.com/taltdag2010.html
Jag skulle nog kunna tänka mig ett sânt här om jag inte redan hade förmânga tält http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=MARMOTGRIDPLUS
En hundring billigare pâ GetOut.

Jag ska köpa från USA eftersom en polare ska dit till sommaren, så köper han med sig det jag vill ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg