Kan man köpa en för varm sovsäck?

Kan man kan köpa en för varm sovsäck?

Jag ska använda sovsäcken mellan vår och höst, både till varm kajakpaddling i Stockholms skärgård och till kallare fjällvandringar uppe i Abiskotrakten. Alltså har jag inte tänkt göra några vinter turer, inte i dagsläget i alla fall, men det är ju skönt att sova väl inbäddad.

Det här med komforttemperatur har jag förstått att det betyder man sover gott i om man inte är superfrusen av sig. Extremtempen är den temperatur där man precis överlever.

Detaljer som verkar viktiga att få lite hjälp med är också om man ska ha och bör tänka på:

- Dragkedja - ventilation och smidighet att krypa ner. Mysigt att kunna koppla ihop säckar... men när har man två lika. Min mammas gamla dunsovsäck har inte det och det var på tok för varmt förra året under paddlingen, men precis lagom för fjällvandringen med underställ på mig.

- Fickor för förvaring - är inte det lite av en säljgrej som inte ger mervärde? Mitt tält har tio fickor lite varstans ändå.

- Huva - det verkar vara vettigt, men finns det någon hake?

- Tvätt och förvaring - ska det vara dun eller syntet? Vad är lättast att sköta själv?

JA

ja man kan köpa för varm ssovsäck, jag har en som i princip är helt världelös på sommaren. Även om jag bara har den som täcke, dvs helt öppen, så är den för varm på sommaren....

Tja, jag tror inte man skall välja en sovsäck bara för att den har innerficka eller andra "roliga extrafunktioner". Framförallt handlar det om att hitta någon med bra temperatur, bra pris. Kanske även vikt/packstorlek.
Dragkedja skulle jag gissa är tillräckligt bra på de flesta sovsäckar och att koppla ihop .. hm .. ja. Kanske om man med sin respektiv kommer på att man vill köpa nya sovsäckar tillsammans. Annars är det nog som du säger att det finns så många så det kan vara svårt att passa ihop.
Dun är ju dyrare (och lättare) men kan i gengäld klara lägre temperaturer. Är det inte också så att de måste tvättas hyfsat regelbundet så inte dunet "klumpar ihop sig" och tappar isolationsförmågan? Och en sovsäck ska ju heller aldrig förvaras nerpackad ...
På vissa sovsäckar står det komforttemperaturintervall. Tex 20 - -5 och 10 - -10 osv. Det kanske kan vara något att titta på?

sovsäck

Säkerligen massa tidigare trådar på detta ämne.
Val av sovsäck helt utifrån vad man vill ha: användningsområde, plånbok, utrymme, vikt, hur man själv är varm el kall.

Dun dyrare, lättare, ömtåligare, tar mindre plats, värmer sämre vid fuktighet.

Syntet motsats till dun.

Min egna funderingar, dun om du har råd annars en sjysst syntet det finns en del välja, en me komfort temp mellan +5 - -15 (sen kan du ta en flece säck o täcka upp ifall du vill ha värme för vinter tur också)

Välj en säck som är tillräckligt lång några dm tillgodo är bra.

Viktigt me huva, lång dragkedja.
Huva för att det är bra komma undan mygg om du sover ute, o de ä skönt, lång dragkedja för att kunna öppna upp bara andvända som täcke när de e för varmt, samt kunna vädra ut kondens.
Priser mellan 1000 - 2000 på bra säckar, kolla Ajungliak - Tyin
Haglöfs

Provligg dem innan du köper.
Lycka till!

sovsäck

Självklart kan du ha en för varm sovsäck!!
Det finns nog inget "allround" val när det gäller sovsäckar utan du får nog som jag använda flera för ändamålet!!
På sommaren använder man naturligtvis en svalare, lättare säck och på vintern en varmare!!

Du kommer långt med en syntetsäck som har 0 grader som extrem temp och du får samtidigt en liten packvolym och liten vikt...perfekt för vår,sommar ,höstbruk!
/Bosse

Varför inte 2?

Varm kajakpaddling: Köp en svinbillig syntetsäck på Rusta, eller liknande. Varför? Jo, följande betingelser: varma nätter, tillräckligt med packutrymme, fukt inte speciellt viktkänsligt.
Kall fjällvandring: Köp en halvdyr syntet-eller dunsäck. Här spelar ju vikt och volym större roll och det är kallare, det bättre valet (enl min mening) är dun.

För fjällvandring så har jag beställt en Voyager Superlight från Roberts Outdoor Equipment. Den är utan dragkedja, dvs lite svårare att reglera tempen, de har andra modeller med dragkedja. Kolla t ex Voyager. Jag har betalat 177 euro inkl frakt för min XL-säck. Har dock inte fått den än... Så jag kan inte själv göra nvt utlåtande om hur bra den är, men andra här (sök efter inlägg av cjonsson och innehåll roberts) är positiva.

/Håkan

I den nya europeiska standarden för sovsäckar pratar de faktiskt om max-temperatur för säckar, och visst kan en säck vara för varm. Eller är det bara jag som brukar plocka ur täcket ur påslakanet hemma på sommaren för att det blir för varmt med täcke och för kallt helt utan?

Teknik

Krävs för att inte svettas i en vintersäck. Jag har en som jag frös i när det blev frostnatt under senaste vårturen längs Skåneleden och den svettades jag i regält under en sommartur.

Knepet för att ändå sova i en är att utnytja att kroppen kyls ner när den sover. Timmen innan man lägger sig rör man sig så lite som möjligt för att gradvis bli kallare. Dragkedjan öppen under de första timmarna så svettpölarna kan dunsta ut.

Med en "riktig" vintersäck är tom det omöjligt.

Det är inte så farligt att ha en lite för kall sovsäck. Man kan alltid ta på sig fleecetröjan, byxor m.m. saker som man ändå har med sig, och klara sig rätt långt under säckens komf. temp.
Det bästa är förstås att ha flera säckar, men om jag skulle välja en skulle jag nog ta en med temp 0 eller kanske -5, de funkar bra på sommaren och för höst/vår/sommarfjäll kan man ev. förstärka med kläder eller innerpåse.

Tack för åsikterna

Tack för alla svar. Jag tror att jag kommit fram till att jag ska köpa en dunsäck med temp kring -5.

Re: Tack för åsikterna

tholi; sa:
Tack för alla svar. Jag tror att jag kommit fram till att jag ska köpa en dunsäck med temp kring -5.

Komfort- eller extremtemp?
Min Ajungilak Kompakt har komforttemp på -5 och är ofta för varm för sommarbruk. Elle VAR för varm på den tiden den inte var tio år gammal.
Skulle jag köpa ny skulle det bli en med komforttemp på 0, för att samtidigt få ner vikt och volym.

Med extrakläder, innerpåse och annat går det att göra en kall säck varm, men det är klurigare att göra en varm säck kall. Så tänker jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 8
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1