Kan man höra fladdermöss ?

Under sen höst i november på kvällarna hör jag vad jag tror är fladdermöss, de flyger och ekolodar med hög frekvens runt huskropparna i sthlms sydöstar förorter, det är där jag har hört dom.

Varje november dyker de högfrekventa ekoljuden upp igen, en fuktig novemberkväll vid 19-20 tiden då temperaturen ligger på plussidan är en säker observationstid.

Vad gör dessa fladdermöss (om det nu är det) ute vid denna kyliga årstid, det kan knappast finnas insekter att fånga.

Är det någon som är bra på fladdermöss och kan reda ut begreppen vore jag tacksam.

mvh - Bertil

Gråskimlig fladdermus har jag fått för mig att det är, oftast i alla fall. Jo, den hittar nog en och annan insekt.

"Denna fladdermus håller till inne i städer och samhällen. Främst ger den sig tillkänna under hösten och på milda vinterdagar genom ett med mycket täta intervaller upprepat, kort och skarpt gnisslande, som ligger mycket högt på skalan, eller ett långdraget, lågmält surrande. Den flyger snabbt och ganska högt."

"Aktiv från maj till oktober, men vinterdvalans längd är beroende av temperaturen."

(Kai Curry-Lindahl, Däggdjur i färg)

Det stämmer Daniel !

Tack för info Daniel,

Den beskrivningen stämmer perfekt, den flyger högt och mycket snabbt och har ett högfrekvent gnisslande ljud. I många år trodde jag att det var ett lager i en fläktmotor i huset där jag bodde men en kväll så lade jag märke till att "fläktmotorn" flyttade på sig . . .jag blev stående med matkassarna en lång stund och fann då att det flög runt flera "fläktmotorer" :)

Sen dess har jag blivit mer observant och nu har jag hört dessa fladdermöss i många förorter i Sthlms närhet, men bara under senhösten och aldrig när tempen gått under nollan.

Intressant med naturen . . .i alla lägen !

mvh Bertil

Insektsmat..

Jo det kan finnas gott om insekter på senhösten, t ex frostfjärilhanar som flyger även om det kan vara minusgrader.

Johnny

Fick besök i lägenheten av en fladdermus nu i somras.
Jag bor 4tr upp mitt i Sthlm city.

Hade gått och lagt mig, släckt lampan, med fönstren på vid gavel för det var stekhett.
Låg och vred mig och skymtade så småningom en märklig rörelse i taket (spöken, UFO). Gick upp och tände lampan, fick då se fladdermusen segla runt runt i taket.

Höll på i minst 2 timmar med olika försök att få ut den. Sopkvast deodorant etc. Inget tycktes hjälpa.
Till slut flög den ut självmant i alla fall.

Det märkliga var att den flög totalt ljudlöst och gav inget ljud ifrån sig.

Omtumlad lyckades jag få sova några timmar i alla fall den natten.

Det är sannolikt Gråskimlig fladdermus (Vespertilio murinus) du hört. Denna fladdermusart brukar hålla igång ganska sent på hösten och flyger då runt och hävdar revir genom att utstöta ett antal sångstrofer omkring 4ggr per sekund. Anledningen till att du kan höra ljudet är att denna sociala kommunikation ligger lägre i frekvensbandet (omkring 16khz) och är alltså inom det hörbara området. Normala jaktläten hos denna fladdermus ligger omkring 25 khz och är alltså inte hörbara om man inte har en ultraljudsdetektor.

Jag håller på att lägga upp fladdermusinformation på min hemsida: www.ecocom.se Kika där.

Vi har fladdermöss i en ek på tomten. Varje kväll man går ut under sommaren kan man se och höra dem svischa förbi.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg