Kan man ha vandringsstavar?

Jag vandrar numera med två stavar, och jag lär fortsätta med det. Det är skönt både uppför och nedför, samt även vid dom flesta vaden anser jag att det fungerar bättre med två stavar än med en (det finns undantag).
Jag har inte teleskopstavar för jag vågar inte lita på dom vid vad.

Re: Re: Visst kan du det.

cnygardh; sa:
Vad gäller om man ska vandra med en eller två stavar så skulle jag själv inte kunna tänka mig att hela tiden ha båda händerna upptagna av stavar (särskilt inte om man har sådanadär hanskliknande fästen som många stavgångs-stavar har, som man sitter helt fast i. Det blir svårt att hantera kamera, kikare, mm.

De där handskliknande fästena torde enbart vara till för
motionsformen stavgång. Stavarna ska vara som skidstavar och hållas likadant.

Jag har aldrig märkt att det är problem att fota
med stavar, man kan t ex hänga den ena på
armen, elelr sticka ned dem att stå i backen.

(Och kikare är för min del uteslutet,
darrhänt, för många olika synfel, väger,
varför räcker det inte med se där man är?)

Det viktigaste skälet att jag själv slutade
kapa och tälja stavar av trä,
för mycket länge sen,
är nog det banala att
teleskopstavar är mycket lättare att ha med sig
på resor, ofta minst 30 timmar till utgångspunkten.

Men huvudfrågan är förstås om man ska känna sig löjlig
och det ska man förstås inte. "Ingen under 60"
tror jag det stod i urinlägget. Jag började med stavar (alltså två) när jag var 47 ...

Att kunna använda de stavar man går med till t.ex tältet eller tarpen är ju väldigt praktiskt. Men även en björndödare har flera användningsområden, som kombinerade vandrarstavar/paraplyer, teleskopstavar mfl. nog har svårt med:)

cpic4161a9b36f88a.jpg

Raskesven

Re: Re: Re: Visst kan du det.

marmotta; sa:
(Och kikare är för min del uteslutet,
darrhänt, för många olika synfel, väger,
varför räcker det inte med se där man är?)
Det räcker säkert i många fall, men nu har jag ett annat intresse vid sidan av fjällvandring som dock med framgång går att praktisera när man ändå är i fält... jag tycker nämnligen om att titta på fåglar (ornitolog, med ett fint ord) och som sådan skulle det vara oerhört frustrerande att inte ha kikaren till hands. ;) (detta intresse gör också att jag släpar på en fågelbok på 434 gram).

default.asp')
Skulle nästan dö om jag inte hade kikaren med! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Re: Re: Stavar

kripe; sa:
Något utanför ämnet kanske, men fjällvandrare använder stavar för att de hävdar att det sparar energi. Tanterna i sta'n använder stavar för att bränna mer kalorier. Är det inte nå't som är skumt här?

Det beror ju på HUR man använder stavarna.

Vid stavgång (när man ska bränna mer energi) handlar det om att aktivera överkroppen lika mycket som underkroppen.

När man använder stavar vid vandring handlar det (i alla fall för mig) mer om att nå ökad stabilitet i svår terräng (stenigt och halt, nedför, uppför etc). Går man helt utan stav får man jobba mycket mer med kroppen för att hålla tyngtpunkten rätt så man inte trillar, men med stav så har man minst en extra stödpunkt och behöver inte "parera" lika mycket vid plötsliga händelser (halka, trampa snett etc).

Bränna

Personligen tror jag att mycket handlar om tempo. När jag testat stavar + ryggsäck påpekar flickvännen alltid att jag ökar tempot. Troligen får man mer tryck i steget varför man ökar farten, varför man bränner mer. Om man däremot hatar rörelsen och stavarna kan jag tänka mig att de mest sackar ;)
För mig innebär de att höft och knän avlastas, varför jag knallar på snabbare. Om detta innebär att jag får bära med mig mer mat i sommar vet jag inte, vore tråkigt isf.

Och jag är 23 år, och till sommaren tar jag med stavarna till Padje och Sarek. Inte utan att skämmas, eftersom jag inte kan komma ifrån att det känns som en pensionärspryl. Har stavarna bara pga ett slitet knä som vägrar bättra sig.

Men, ju fler vi blir desto mindre måste man skämmas, skaffa stavarna nu för bövelen!

/A.

Re: Toksvennigt att

Nordesjö; sa:
Aminida; sa:
Kan man som ung tjejj gå runt med vandringsstavar eller blir man ustskrattad då???
Haha, skitfånig fråga egentligen. Särskilt med tanke på mitt nya motto: "Våga vara osvensk!"

Svennigare än att försöka vara osvensk (vad tusan är det för ord, egentligen?), och dessutom fråga om lov, kan man ju knappast bli ;)

För att svara på din fråga:
Nja... idag är det jäkligt svennigt att vandra omkring med stavar, så med tanke på dit motto skulle jag nog låta bli. Dessutom drar det 20 % mer energi, så du kommer att behöva bära med dig 20 % mer mat.

Hade du börjat använda stavar för tio år sen hade du kanske fått lite osvensk-poäng, men inte idag. Det är lika exotiskt som Tacos.

Med mitt motto menar jag att våga göra saker som jag vill göra och inte bry mig så mycket om vad andra tycker och tänker om det (så länge det inte skadar nån annan förstås!).

Det är väl inte särskilt Svensson att en ung människa tränar med att gå stavgång? Det är ju medelålders folk som håller på med det. Jag leker med tanken på att träna med stavar, och jag funderar på om jag vågar "bryta" det normala mönstret för vad man ska och inte ska göra. Kanske är svårt för dig att förstå hur jag tänker, men jag måste ju i alla fall försöka förklara. =)

Angående energiåtgången ser jag inga större problem med det. Friluftsliv är väl också träning? Om man får lite extra träning är väl inte det nåt ont i det? Tycker inte att det gör så enormt stor skillnad för mig i matväg om jag använder kroppen mer. Vet inte om det verkligen stämmer att man skulle äta 20% mer om man gjorde nåt som var 20% jobbigare. Den mesta maten går väl åt till att värma kroppen? Tror inte det handlar om så jättestora mängder faktiskt.

Re: Visst kan du det.

pal2; sa:
Bry dig inte så mycket om vad människor tycker. Däremot får du säkert ta emot en och annan kommentar.

Jag kan vända på steken. Jag brukar få åtskilliga kommentarer om min vandrarstav, en cirka 1.90 lång pinne jag släpar med mig (och kommer alltid att släpa med mig). Vanligaste kommentaren är: "Ska du jaga björn eller? höhöhö".

Ett par frågor att ställa sig kan dock vara:

Varför ska man ha detta enorma driv/enorma fart när man går i fjällen? Den här frågan skulle ha kunnat utvecklas till en fruktansvärt dräpande tirad på en del argument som framförs. :)

Om du inte har problem med knän, eller höfter och hälar heller för den delen, behöver du då stavar för att skona lederna i alla fall?

Att stavgång inte skulle öka energiförbrukningen som en gång framförts i en diskussion här på utsidan får någon gärna bevisa för mig. Vad tror du själv?

Jag har själv dåliga muskel- och senfästen i både knän och hälar på grund av massa badmintonspelade i unga år. Aldrig haft problem på vandringar dock. Med min långa björndödare kan jag luta mig bekvämt med axeln stödd av staven. Dessutom kan jag bränna in mina vandringar på den. Att den är ett stort moraliskt och fysiskt stöd vid vadning kan nog var och en förstå.

Lycka till i fjällen med dina stavar, eller utan stavarna om du struntar i dem. Huvudsaken att du kommer dit! Eller hur? :)

Intressant att höra om dina erfarenheter! Det är väl egentligen ganska fånigt att folk ska kommentera sånt...

Jag har en frisk och stark kropp, och behöver inga stavar för att hålla balansen eller för att stödja mig på. Jag hade mer tänkt ha dem som ett träningsredskap. Dels på mina "vanliga" långpromenader, och även när jag kommer iväg till fjällen, som extra stöd då de behövs.

Att stavgång är jobbigare än att gå "vanligt" är jag övertygad om. Har sett undersökningar som har visat detta också. Fast det visste jag redan innan. Märker tex på att när jag använder fler muskelgrupper när jag dansar så blir flåset högre och ansträngningen blir större. Men det är väl ändå ganska naturligt?

Re: Re: Toksvennigt att

Aminida; sa:
Det är väl inte särskilt Svensson att en ung människa tränar med att gå stavgång? Det är ju medelålders folk som håller på med det. Jag leker med tanken på att träna med stavar, och jag funderar på om jag vågar "bryta" det normala mönstret för vad man ska och inte ska göra. Kanske är svårt för dig att förstå hur jag tänker, men jag måste ju i alla fall försöka förklara. =)

Äsch, mitt inlägg var inte så allvarligt menat. :)
Men i princip är min inställning att det svenskaste man kan göra är just att få för sig att vara "osvensk". Det var den paradoxen jag ville belysa.

Re: Re: Re: Visst kan du det.

marmotta; sa:
cnygardh; sa:
Vad gäller om man ska vandra med en eller två stavar så skulle jag själv inte kunna tänka mig att hela tiden ha båda händerna upptagna av stavar (särskilt inte om man har sådanadär hanskliknande fästen som många stavgångs-stavar har, som man sitter helt fast i. Det blir svårt att hantera kamera, kikare, mm.

Jag har aldrig märkt att det är problem att fota
med stavar, man kan t ex hänga den ena på
armen, elelr sticka ned dem att stå i backen.

Jag har ordnat med en kort gänga i toppen på min ena stav. Då dubblerar den som kamerastativ.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg