Tycker inte..
...att din väninna, som inte är van klättrare, ska börja klättra nu när hon är gravid. Alla risksporter (klättring räknas dit) bör man avstå från, eller i alla fall inte börja med som gravid.
Dels bör hon inte göra det för bebisens skull (hon skulle aldrig förlåta sig själv om ngt skulle hända!), men också för sin egen skull. När man är gravid påverkas kroppen, inte bara av den extra tyngden, utan av ett helt bombardemang av hormoner. En av dessa hormoner, relaxin, påverkar kroppen så att leder och fogar i skelettet blir "slappare" (för att kvinnans bäcken ska vara flexibelt och kunna vidgas så att bebisen kan komma ut). Detta faktum innebär också att man får lättare att stuka fötter, vrida armar ur led osv, så därför gäller generellt att man under graviditet inte ska påbörja nya träningsformer, speciellt inte såna med mycket fysisk kontakt (t.ex karate, boxning) eller snabba kroppsrörelser (t.ex innebandy). Visst är det nyttigt att hålla igång under graviditet, men det finns andra säkrare träningsformer (både för mamma och barn).
Jag har visserligen extremt lite egen klättringserfarenhet och kan ingenting om de säkerhetsattrialjer som finns, så jag kan bara uttala mig generellt om vad en barnmorska skulle råda din väninna till.
Sen håller jag med (någon av ovanstående talare) att du gör klokt i att hitta andra/flera klätterkompisar - dina gravida väninna kommer nog inte ha klättringen som prio nummer ett än på några år