klart det går
Om graviditeten förlöper normalt och mamman känner sig ok så ser jag inga hinder.
Min fru och jag klättrade genom hela vår graviditet(till slutet på 7:e månaden) förra våren då vi var på klättertur i främst Spanien. Vi bytte på ett relativt tidigt stadium från sittsele till helkroppssele eftersom inbindningspunkten sitter ovanför magen på dessa (vi köpte en spansk rocasele men även Petzl har en som ser ok ut)Vi tog båda förstamansfall och det var inga propblem för henne att vare sig trilla eller hålla fall i den selen eftersom kraften inte kommer runt midjan/magen på den typen av sele. Däremot undvek hon att bouldra eftersom vi hört att hårda stötar kan skada fostret (typ baila från toppen av en boulder)Däremot är ju normal repsäkrad sportklättring i stort sett utan riskmoment, att trilla i ett dynamiskt rep med en säkringsman som säkrar dynamiskt innebär ju i stort sett inga krafter på kroppen så...... Känns det ok för mamman så tror jag att det bara är att köra på, med lite sunt förnuft. Det farligaste är nog eventuell egen oro som jag tror är skadligare än de i stort sett obefintliga risker som uppstår inom normal sportklättring.
Så mina tipps är:
köp en helkroppssele
undvik bouldering
säkra dynamiskt
och ha kul och om du oroar dig, gör något annat, för oron är nog det enda som kan skada fostret.
MVH Oscar