kan du det här?

Hej
Kan man välja en hyfsat lätt slalomskida med vanliga slalompjäxor, och en sån här instatsbindning som gör att hälen blir fri, om man prioriterar utförsåkning men ändå vill gå på tur...???
Tacksam för alla tips och råd i ämnet.

tack på förhand!
Fredrik Åkerlund

Du kan kan ha blytunga skidor oxå om du verkligen prioriterar utförsåkningen. Men naturligtvis så är det lättare och trevligare på vägen upp om du har en lättare utrustning.

Mvh Tomas

Det beror på hur mycket du har tänkt att hålla på med turer. En securafix eller en alpine tracker som är de vanligaste modellerna fungerar bra om det ända du ska göra är att gå enkla turer som inte är så långa. De tappar dock helt när man ska börja gå brant eller på hård skrå. då behöver man den stabilitet som en riktig randonnébindning har. Om du seriöst har tänkt att hålla på med toppturer tycker jag att du bör satsa på en sådan bindning. Nu finns det bindningar som klarar av tuffare åkning. Ett sådant exempel är Fritschis Freeride. Jag kör personligen på denna bindning på ett par feta Atomicskidor. dessa bindningar är de enda jag använder och jag har faktiskt inget att klaga på. Som sagt: satsa på en randonnébindning om det inte bara är för att "testa på"!

Randonnébindning och vanlig alpinpjäxa?

Hej!

Förstår jag saken rätt så kan man alltså använda vanliga slalompjäxor tillsammans med en randonnébindning. (?) Vore en väldigt smidig lösning för oss som är lite nyfikna...

/Christian

Vet att diamirbindningarna går bra tillsammans med vanliga pjuck. Men jag passar på att slå ett slag för telemarken! Då blir det kul både upp och ned!
/samme

Funkar perfekt!

Jag har knallat med mina securafix i 4 år och det funkar hur bra som hællst. Jaghar iof ett par rendonee' pjuk som jag har istællet før mina slalompjuk men jag tycker det funkar hur bra, visst ær det lite mer ostabilt nær det blir brant men det om man varje gång tænker på hur mkt pengar man spar så kænns det som om man flyger uppfør branterna.

/ Snål Verner

Freeride fungerar bra men kolla din-skalan

Kör själv enbart med Rando-pjuck och Fritschi bindingar (Diamir titanal II) sedan x-antal år tillbaka i tiden. Fritschi bindningarna fungerar utmärkt i pisten också då denna löser ut precis som en vanlig pistbindning. Dock är den inte lika hållbar som en vanlig pistbinding, men om man inte skall köra störtlopp eller droppa 30 meters klippor så torde det vara lungt. Har som sakt enbart kört på rando bindningar sedan x-antal (mer än 6 på samma bindning) år sedan utan det minsta problem.
Kruxet? Jo en rando-binding (lite osäker på om det gäller freeride bindningen som är gjord för den moderna freeride trenden med hård körning och med inslag av toppturer - läs hållbar) har en annan form av glidplatta än vad en vanlig pistbindning har. Detta ställer krav på att man kan ställa in bindingarna rätt då glidplattan på rando bindingar är gjorda för att fungera gentemot en rando pjäxa som har en grövre sula med större friktion än vad en vanlig pjäxa har. Vill ju inte att nu ska bryta benen vid en vurpa!

Mitt tips till alla som är dock att släng de vanliga pjucken och skaffa ett par riktigt schyssta rando pjuck istället - skönare samt att du får en bra balans på skidan! Och för de som anser att rando pjuck är för mjuka för sni tuffa hårda åk stil så kan jag bara säga att om guiderna i alperna kan köra skjortan av de flesta med rando pjuck så sitter det inte där!

Rando rules off and on-pist!
Om inte annat så inger ett par schyssta rando pjuck och bindningar respekt hos många pistörer dvs bättre hjälp med tips på schyssta off-pist åk!

Ciao

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg