Kamraträddning i skarpt läge

Re: Re: Begreppsförvirring?

Alla typer av kamraträddning där en kanotist hjälper/räddar en annan. Alla metoder är tillåtna.

Re: Re: Varför kom späckhuggaren så nära?

progg; sa:
thureb; sa:
Filmen är ett antal år gammal. Vore intressant med lite mera fakta runt det hela. Var späckhuggaren bara nyfiken eller var den på jakt efter det människokött??

Thure

Det var en reklamfilm för Powerade ;)
http://www.snopes.com/photos/animals/kayak.asp

Lurad alltså.

Intressant att det går såpass bra att manipulera en film. Jag fick den som en bifogad film från en bekant för ca 4 år sedan.

Thure

Re: Re: Varför kom späckhuggaren så nära?

progg; sa:
thureb; sa:
Filmen är ett antal år gammal. Vore intressant med lite mera fakta runt det hela. Var späckhuggaren bara nyfiken eller var den på jakt efter det människokött??

Thure

Det var en reklamfilm för Powerade ;)
http://www.snopes.com/photos/animals/kayak.asp

Mera information gällande "ORCA" reklamspotten finns här: http://www.adforum.com/adfolio/reel_detail.asp?ID=29166&TDI=VDPTG9Ri&PAGE=1&bShop=True&awid=

MVH

Lill-Klas

F'låt...

Känns som det var mitt fel att tråden börjar glida en aning snett... Och dessutom med en film som är bluff...

För att återgå till ämnet så kan jag bara säga att jag inte har varit med om något skarpt läge av kamraträddning utan bara varit med om övning...
/H

Re: F'låt...

Henke; sa:
Känns som det var mitt fel att tråden börjar glida en aning snett... Och dessutom med en film som är bluff...

/H

Fast man kan väl säga att du ändå är kvar i tråden... Filmsnutten (den är ju helt underbar), falsk eller äkta, visar ju hur användbart det är med en säker roll. Jag tränar så ofta jag kommer åt, med målsättningen att jag en dag ska bli lika cool som kille på filmen: "Oj då, ett par ton späckhuggare på fördäck... Jag tror jag tar babords roll idag..."

Till ämnet: Kamraträddning i olika varianter fungerar alldeles utmärkt även i sjögång och med skärrade människor. Det är inte alltid det blir lika snyggt som på övning, men visst går det, och det är inte ens särskilt svårt. Jag har sett även ganska färska paddlare hjälpa varandra upp. För den som är lite mer tränad är det bara att göra det.

Vanligaste misstaget: Att släppa taget om den nyss räddade innan denne fått båten läns, kapellet på plats och paddeln i rätt position. Plums, där gick han/hon runt igen...

hälsningar
Jens

Arneri; sa:
...handlar om rollar i skarpt läge, så varför inte kamraträddning i skarpt läge?

Jodå, både räddat och räddats i skarpt läge..

Nu för tiden sitter väl rollen hyggligt men i början av karriären var jag ute och simmade ett antal gånger.
Håller med Jens om att kamraträddning funkar mycket bra, särskilt i sjögång och om en av parterna är nybörjare.
Sen händer det ju som sagt inte ofta med fullastade kajker på tur. Skulle det ske är det nästan alltid en missbedömning av turledaren - fel deltagare på fel plats typ..

/ Ulf

Skarpt läge, skarpa klippor...

Kan inte annat än att hålla med Ulf. Tidigt i somras var jag med om min första kamraträddning i skarpt läge. Det var på en blåsig Marstrandsfjord, när vattnet fortfarande var ganska kallt. Vi fick skylla oss själva - jag hade inte koll på min kamrats tekniska nivå, och hade inte vett på att vända tillbaka när det började kännas besvärligt.

Jag måste verkligen säga att kamraträddning är en ruskigt bra metod - det funkade trots att min kompis var påläst i ämnet. Med instruktioner från mig, och en sak i taget, var han uppe i kajaken igen efter någon minut.

Det var egentligen först när han kommit upp som det knixiga började. Vi var bara 100-200 meter från land (otrevliga klippor), vi drev snabbt, och hans båt var full av vatten. Eftersom han var lite nedkyld, skärrad och trött orkade han inte pumpa (en lös handpump). På ett oerhört osmidigt och kraftödande sätt turades vi om att hålla i varandras kajaker och paddla så gott det gick. Efter gud vet hur lång tid kom vi mitt för en vik, där han kunde plurra i igen, och på ett hyfsat säkert sätt ta sig och sin kajak iland.

Det finns många lärdomar att dra av den historien, bland annat följande:
1) kamraträddning är bra
2) vänd alltid tillbaka om du känner minsta tvekan
3) paddla aldrig ensam (åtminstone inte om det finns risk att kapsejsa)
4) kolla exakt vilken teknisk nivå din kamrat befinner sig på
5) lär dig pumpa med kapellet på (eller installera nåt slags fast pump, kanske eldriven)
6) man kan inte öva för mycket

/micke

[Ändrat av kajakmicke 2006-02-12 kl 16:38]

Re: Skarpt läge, skarpa klippor...

kajakmicke; sa:
Det var egentligen först när han kommit upp som det knixiga började. Vi var bara 100-200 meter från land (otrevliga klippor), vi drev snabbt, och hans båt var full av vatten.

7) Ha gärna med bogserlina.

OM ni hade varit en tredje i gänget. Och OM denne tredje hade haft bogserlina... Då hade lösningen varit att bogseraren drar bort räddaren och "badaren" från otäcka klippor (eller åtminstone håller bort och ger tid till pumpning och omsorg). Detta har nyttjats både här och där. Det funkar fint! (Även om det är ett litet helvete att dra två kajaker och en "badare" mot vind och vågor.)

Snabbt räknat har jag utfört kamraträddning åtminstone 8 gånger, några gånger pga. att en nybörjare "klåpat" till det i relativt enkla förhållanden, några gånger i relativt besvärligt väder.

Flera gånger har det handlat om relativt tungt lastade kajaker på långfärd.

Kamraträddning funkar bevisligen i praktiken, i alla fall i vågor på upp till ca 2 meter. Kajakerna tar nog litet stryk i kraftig sjögång, och se till att fingrarna inte är i mellan när två fullastade kajaker drämmer ihop sidorna i vågorna.

En tredje kompis och en bogserlina är ovärderliga i lägen där man hotar att driva i land på otrevliga klippor innan man hunnit tömma kajaken ordentligt. En bogserar medan den andra hjälper den nödställda att stabilisera kajaken medan han pumpar.

En säker eskimåroll är det överlägset bästa sättet att rädda sig om man skulle gå runt. Den funkar bevisligen också i hårt väder. Om du behärskar att rolla så är en kapsesjning ingenting annat än en litet skenant insident, ifall du inte lyckas övertyga kompisarna att du rollade med avsikt för övnings skull.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg