Kameraköp - men vilken skall jag köpa???

Mina personliga åsikter:
- skippa både APS och digitala kameror. Båda kan vara trevliga att använda i början men jag tror du kan 'växa ur' dem snabbt om du vill lära dig något om foto som konst/hantverk.
- bestäm dig för hur mycket utrustningen får kosta, inkl alla eventuella prylar runt om: kamerahus, ett/flera objektiv, och annat: stativ, trådutlösare, fotväska bla bla. Du behöver givetvis inte köpa alla prylar på en gång eller alls, det är dina behov/din smak som skall styra.
- När du vet hur mycket det får kosta går du till en fotohandlare och frågar vad han har att erbjuda i ditt prisläge. Du borde få flera alternativ tycker jag, både i fråga om kameramärken, vilka objektiv som ingår och annat. När du kännt på prylarna (och gärna testat dem praktiskt) som han har att erbjuda och har bra koll på dem går du till nästa ställe och gör om allt. Upprepa denna punkt tills du inte orkar längre.
- Efter ett tag bör du ha koll på vad som finns att erbjuda ch till vilka priser. Kolla sedan på nätet, ofta kan du hitta samma prylar (gäller främst nya, inte begagnade) till bättre priser. Hitta det billigaste du kan, räkna ihop vad paketet du vill ha skulle kosta och erbjud detta till en handlare.
- Du behöver inte köpa nytt, det går väldigt bra med begagnat om prylarna är i bra skick.
- Ta kontakt med en fotoklubb i närheten, de borde kunna (om du blir medlem i alla fall) ge dig hjälp praktiskt med köpet. Kanske tom någon medlem har en begagnad utrustning du kan få köpa.

Beställde igår

Jag beställde igår En Canon EOS 300
Ett paket med både en 28-90 och ett 75 - 300 objektiv. Min första systemkamera

Systemkamera

Om du är intresserad och vill lära dig mer om fotografering är det en systemkamera för vanlig 135-film du skall ha.

Rekommenderar följande:

En manuell systemkamera (eller med manuella möjligheter, både tid, fokus och bländare) av märkena Nikon, Canon, Minolta, Pentax, (Contax, Leica).

APS är för den omedvetne konsumenten som inte framkallar själv och vill ha bilder från partyt ;)

Optik: vidvinkel (24-28-35mm), Normal (50mm) samt en tele (85-100-180) beroende på användningsområde. Man kan också ha en zoom 35-70 eller dylikt, men man får väsentligt sämre ljusstyrka och oftast betydligt sämre skärpa. Ett makroobjektiv kan vara bra om man vill fota närbilder. Mellanringar går också att använda, men då fungerar i allmänhet inte den automatiska bländaren, varför man måste mäta ljuset på annat sätt.

Några förslag på kamerautrustning:

Nikon FM (FE, FM2, FE2, FA)
Nikkor 24/2.8, Micro-Nikkor 55/2.8 (makro-normal) samt Nikkor 105/2.5.

Canon AE-1 (A-1 etc, det finns många modeller)
Canon 24/2.8, Canon 50/1.4, Canon 100/2.8 samt ett makroobjektiv av bra kvalitet.

Liknande "paket" kan man sätta ihop från de flesta kameramärken. Fördelen med Nikon är att du kan använda autofokusobjektiv och vanliga om vart annat, likaså om du senare skaffar ett automatiskt kamerahus. Jag har själv en Nikon FE och en Nikon F-801 och lite olika objektiv och uppskattar verkligen att jag inte behöver ha två uppsättningar med optik.finns alltid möjlighet att sälja om du skulle tröttna. En digitalkamera tappar halva värdet på ett år, och man lär sig inget genom att använda den (har en själv så jag vet).

En dylik kamerautrustning håller värdet om du sköter grejorna. En investering på 6.000kr har du igen med ränta om tio år, och det

Du kan då fota negativ färg, diafilm, svartvitt och mängder av specialvarianter om du skulle vilja prova någon gång (infrarött etc).

Lycka till och välkommen in i fotovärlden!

MVH

Stefan Millgård

Hej Maria

"Killen i affären föreslog APS"- typiskt - var det en Expert-butik? Om du vill utvecklas inom din nyfunna hobby bör du satsa på ett kamerasystem där det finns mycket bra prylar begagnat tex Nikon. Skippa APS, mindre negativformat ger sämre bildkvalitet och tillbehörssortimentet är väldigt begränsat, småbild 35mm kommer leva LÄNGE (för evigt?) innan digitalt tar över. Kan bara stämma in i de tidigare rekommendationerna av Nikon F801s som kamerahus. Robust och du har att växa i ett bra tag. Semi-proffs modell på sin tid. Finns billigt begagnad idag - såg tex en på "cyberbörsen" på http://www.cyberphoto.se för en tid sedan - skulle vara i toppskick och till bra pris vad jag minns. Nikon är nog det system med störst tillbehörsmarknad begagnat.

mvh / Matti Ohlsén

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg