Kameraburkar

Nej, jag menar ju att fotografen återanvänder den. Filmen levereras i en burk eller foliopåse (skyddad från fukt och damm). Med burken kan du skicka filmen till labbet skyddad från fukt och damm, men om filmen levereras i foiliepåse så har du ju inte påsen kvar (den river man ju sönder när man öppnar).

Ah, då förstår jag, men på snabblabb har ju inget behov av brukar i så fall, man lämnar direkt till dem och de tar emot dem, utan att behöva vara rädd för fukt och damm, medan de som skickar sina filmer i foliepåse räknar med att man skickar tillbaka dem för framkallning, eller var det inte så?

majja; sa:
Ah, då förstår jag, men på snabblabb har ju inget behov av brukar i så fall, man lämnar direkt till dem och de tar emot dem, utan att behöva vara rädd för fukt och damm, medan de som skickar sina filmer i foliepåse räknar med att man skickar tillbaka dem för framkallning, eller var det inte så?

Mellan det att du tagit filmen ur kameran och anländer till snabblabbet så är ju filmen "utsatt". Att ha en filmkasett ligga löst i väskan är nog det värsta man kan göra med den näst efter att tappa den i vattnet:)

Är man rädd om filmen ska den alltså antingen vara fukt- och dammsäkert förvarad (i en plastpåse eller filmburk) eller sitta i kameran.

Postorderlabbens egna filmer ligger i foliepåse och det är antagligen för att det blir billigare (dels kostar burken nog mer än folipåsen, och sen blir nog portokostnaden lägre). Det har alltså inget att göra med om de räknar med att man ska skicka filmen med post eller inte (jag har lämnat in Apport-rullar på snabblabb och skickat Kodak-rullar (köpta "i burk") till Apport).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg