Kamera?

Planerar att vandra en månad längs kungsleden nu i sommar me jag har ett problem... Vad ska man ha för kamera? Jag har en system och en kompaktkamera men vilken är effektivast att ta med på en vandring.. jag ensamvandrar så jag bär både kök, mat och tält själv.
För någon sorts kamera behöver man ju ha med sig.
/Timothy

Planerar att vandra en månad längs kungsleden nu i sommar me jag har ett problem... Vad ska man ha för kamera? Jag har en system och en kompaktkamera men vilken är effektivast att ta med på en vandring.. jag ensamvandrar så jag bär både kök, mat och tält själv.
För någon sorts kamera behöver man ju ha med sig.
/Timothy
Effektivast? Menar du i antal bilder per km eller?
Om du har både en system och kompakt borde du kunna ta beslutet själv, bara du vet för och nackdelar med dina kameror och det är du som ska bära dem. Vad vill du vi som varken vet vilka kameror du har, hur stark du är, hur tunga dina kameror är eller vilken typ av foton du vill ta ska kunna berätta för dig??

Mikael

Effektivast? Menar du i antal bilder per km eller?
Om du har både en system och kompakt borde du kunna ta beslutet själv, bara du vet för och nackdelar med dina kameror och det är du som ska bära dem. Vad vill du vi som varken vet vilka kameror du har, hur stark du är, hur tunga dina kameror är eller vilken typ av foton du vill ta ska kunna berätta för dig??

Mikael

Felformulerad fråga av mig..
Vad är bäst en kompakt eller systemkamera. är det värt att ta med en systemkamera då den väger mer eller duger det gott med en kompaktkamera om man bara vill ta bilder för att kunna visa vad man gjort..
/timothy

Jag körde länge och väl med systemkamera och flera objektiv ute på tur men efter ett tag upptäckte jag att kameran oftast stod på automatik och med ett normalt zoomobjektiv fastsatt. Mestadels fotade jag bara som en dokumentation för att komma ihåg men även visa vad jag sett.

När jag kommit till den insikten sålde jag allt som hade med systemkameran att göra och köpte mig i stället en kompakt med superzoom och HD-video.

Jag har inte ångrat mig en sekund sedan dess!

Men det är som sagt var jag, allting är ju beroende på vad och framförallt hur man ska fota. Jag kanske inte får det där extrema skärpedjupet eller det extrema makrot som man kan få med en systemkamera men det bryr jag mig inte om.

Det allra viktigaste med min kompakt är att nu kan jag alltid ha den framme och det innebär ju också att det blir betydligt mer som hamnar på kort eller film!

Reglerna är enkla bara den som är framme tar man snapshots med. Den andra brukar behöva stativ, filter och reflexskärm, upplättningsblict för att brukas.
Bär du systemkameran framme normalt så ta med den.

En riktig fotograf

... har väl med ALLA kameror och tillhörande objektiv. Och kan motivera varför. Och bär gärna.

Fotade hela min cykelresa med min Sony Ericsson Satio i somras. Vid näst högst upplösning och panoramaläge var många imponerade. Något bildexempel på bloggen. Nackdelen är att den äter batterier men det löser man med solpanel. Bra vidvinkel tycker jag är viktigast i fjällmiljöer.

Jag använder både en större Nikon system och en Pentax w90. Jag paddlar mycket, därför köpte jag den vattentäta Pentaxen, och jag måste säga att vid goda förhållanden är den riktigt bra. Är det taskigt ljus, ja, då vinner Nikonen. Jag brukar ha båda med mig, Pentaxen i fickan på flytvästen o Nikonen nerpackad i kajaken

Jag tycker att det är kul att använda resor för att öva upp mina fotoskills. Att ta bilder med kameror som har begränsningar är faktiskt roligt och utvecklande. Därför hade jag antagligen tagit med en digital kamera med ett fast normalobjektiv. När ekonomin tillåter fotar jag ännu hellre analogt med en gammal sovjetkamera på 300gram exklusive film, men helt batterifri!

Hej Timothy.
Jag har själv brottats lite med samma fråga.
Har både en canon 5d och en g11.

Men det är jäkligt bökigt att släpa med sig om ändamålet är vandringen.
Så jag kollade upp lite och tror att jag hittat den gyllende medelvägen.
Investerade i en sony NEX5 med 18-200mm. Fantastisk kamera med det bästa från båda världar.
Mer fokus på vandringen och vetskapen om att kameran alltid är nära till hands känns fantastiskt.
//Vänligen Andreas.

P.S. Om du inte vill lägga pengar på ny kamera så skulle jag nog rekomendera kompaktkameran förutsatt att det är en bättre modell.

Beroende på dina kameror, om de tål vatten eller ej.
Första vandringen jag gjorde så hade jag en kompakt kamera sedan en Nikon D80 som jag släpade runt nacken upp på Keb men det var jobbigt för nacken.
Sist hade jag en D300 med 24-70 f2.8 ja den vägde men jag skaffade speciella remmar med klipps, så den hängde i ryggsäckens bärremmar och då kändes det inte tungt.
Och visst vart jag mest nöjd med bilderna ifrån systemkameran.

Tillräckligt

med minneskort och batterier är väl det viktigaste. Att du själv blir nöjd också. Det skall vara kul både att fotografera och att föevisa samt själv titta på resultaten efteråt.

En bra display att titta på bilderna med under vandringen tycker jag är väsentlig. Dessutom menar jag att optisk sökare eller likande sökare är värdefullt men det är jag det.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Havsvind Upphittad dji kamera i Sarek. Allmänt om friluftsliv 2
Alex00 ladda kamera Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg