Nu har det kommit en ny version av den vattentäta som heter Olympus TG-6. Bättre makrofunktioner än tidigare.
Angående höjdmätare så står det på Olympus hemsida "The renowned Olympus field sensor system makes it possible to record log data such as location, altitude/depth as well as air/water temperature while capturing still images or movies."
Detta tyder på att det förutom GPS som har en sämre noggrannhet i höjdled än i latitud och longitud även finns en barografisk höjdmätare i kameran. Noggrannheten beror bl a på om barografen är temperaturkompenserad.
Jag har en gång blivit räddad av min Panasonic kamera när jag gick vilse vid bärplockning. Den kameran har både kompass och visning av GPS-koordinater i menysystemet. Jag kan kolla i min nuvarande olympuskamera i kväll om det går att få fram även i menyn på kameran.
Sedan min TG-4 blev vattenskadad vid snorkling har jag numera en TG-5.
Den har bättre ergonomi än TG-4 inte lika lätt att ofrivilligt komma åt zoomningskontrollen.
Modernare systemkameror och finare kompakter har idag oftast GPS-funktion. Jag brukar ha den avstängd då den i min erfarenhet äter batterier samt dessutom är rätt långsam att få en fix. Ofta stämplas tagna bilder med en position som ligger långt tillbaka..
Thure