Kamerautrustning i kyla
Hej på er alla fotoentusiaster,
arbetar själv mycket i kyla då jag håller på med ett stort projekt om Arktis & Antarktis. För att få ihop bilder till några böcker så gäller det ju att utrustningen fungerar.
Att digitala kameror är sämre i kyla är ju uppenbart, själv arbetar jag endast med traditionell film, men har kameror som både är tekniska/elektroniska vidunder och grejor som är helt manuella.
Använde en Nikon F5:a och en Canon T-90 uppe på Svalbard när det var minus 35°C och det gick bra bara jag värmde batterierna emellanåt. Mina helt manuella storformatskamera 9x12 och Panoramakamera 6x17, båda med s.k Coupal-slutare fungerade också perfekt liksom en Hasselbladsutrustning.
Använder alltid Lithium-batterier. Kruxet när det blir riktigt kallt, skall till Grönland i mars där det kan vara nedåt -50°C, är att smörjmedlen i utrustningen kan börja stelna eller frysa. Min Hasselbladsutrustning kommer att smörjas om, eller snarare man kommer att minska mängden olja. Nackdelen är naturligtvis att grejorna slits hårdare då, så de måste återställas när jag kommer tillbaks igen.
Oavsett om man ska på "tok-expeditioner" eller man håller sig hemmavid, så tror jag det dröjer ett tag innan den digitala utrustningen hänger med, moderna filmbaserade kameror klarar sig oftast bra om man värmer batterierna även om de är Lithium. Kameror med Coupal-slutare brukar enligt min erfarenhet inte krångla, och manuella kameror som t.ex Nikon FM2 som väl har börjat nytillverkas igen fungerar också bra. Förmodligen gör Canons F1-grejor det också, kommer själv ha med mig en sådan till Grönland så jag hoppas i alla fall...
Erik Malm