Hur viktigt tycker du kantskärpa och ljusstyrka är för ditt ändamål? Är det skymningsjakt eller kommer det vara hyfsat ljust? Det är svårt att svara på frågan hur stor skillnad det är. Jag är nog av den åsikten att man får riktigt mycket kikare för pengen om man lägger 3000kr på rätt märke. För 3000kr begagnat kan man i 8x30 rent av få kikare som anses vara bäst i klassen, t ex Nikon 8x30 eller 8x32, men de kanske är för tunga för ditt ändamål. Å andra sidan kan du ju ha den som alltiallo också, inte bara toppfågeljakt.
Vad som för en person är värt många tusenlappar är inte värt något för en annan. Mitt svar på dilemmat är att köpa begagnat och sälja vidare för samma pris eller mer om jag är missnöjd. Då kan jag jämföra själv under fältmässiga förhållanden. Låna andra kompisars kikare och testa är ju också ett bra alternativ. Tyvärr blir det oftast inget bra test i en affär.
En klassisk kikarnördwebbsida är Holger Merlitz. Där kan man lära sig mycket. Sedan finns ju också robsoft.nu och deras optikforum för jägare.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
tidigare
Jo det är ju det där med vikten, ofta handlar det om att lyfta upp den till ögonen med en hand flera gånger i minuten för att spana av träden efter skogsfågel. Har kört med en olympus 8x24 (285 gram) som inte var vattentät.
Lätt, nog lätt för att hänga och slänga runt halsen en heldag i lössnöåkningen och faktiskt rätt OK bild för ändamålet. Men som sagt inte vattentät!
Sen har jag haft en Vortex diamondback 8x28 (vägde 397 gram) men den var jag inte alls nöjd med vad det gäller optiken, faktiskt sämre skärpa än Olympuskikaren! Men vikten var överkomlig.
Och nej, kantskärpan är väl inte det jag eftersträvar men vad är det jag betalar för om jag lägger på en bunt tusenlappar vid inköpet?
Med kikarsikten finns det ju även andra parametrar att ta med i beräkningen, som vilket sorts hårkors, belyst eller ej, hur långt avstånd man skall ha till ögat eller hus skottfast det är etc.
Jag vill ha en kikare som håller, är lätt och har bästa möjliga optiska egenskaper för pengarna, låt oss säga 3000 - 5000:-. Gärna någon modell som presterar mer än vad dem kostar, jag bryr mig inte om vilket firmanamn som står utanpå kikaren.
Visst det finns en begagnatmarknad, men har inte tekniken gått framåt så att det av den orsaken vore bättre att titta efter en nyare modell?
Jo, visst blir det helt naturligt en hel del jakt i skymning och gryning, så det ska ju inte heller vara becksvart bara för att ge en kristallklar bild
Själv är jag 40 år, vet inte riktigt vad det gör med valet av optik.
Ögonen funkar fortfarande utan glasögon men jag vill gärna kunna vrida in eller ut ögonkopparna på kikaren för att kunna ha lite fri luft mellan ögonen och kikaren vid riktigt kallt väder och en flåsande skidåkarandedräkt som hotar att imma igen linserna.