Kamakurakikare?

Hej, har börjat att kolla runt efter en ny kikare, och har nu ramlat över en del intressanta modeller av det japanska märket Kamamura.
Det jag blir lite brydd över är att jag inte hittar det märket i andra länder trots att set verkar ha väldigt fina betyg och omdömen.
Dom sidor jag hittar är från Sverige och Sydafrika.
Är det någon som vet varför det är så här, heter märket någonting annat i andra länder?
Vad kan ni berätta om kikarnas kvalitet?
Ska mest använda den till smygjakt och toppjakt så det blir mycket upp och ner mer kikaren varvid vikten (förutom bildkvalitet och pris) är av största vikt :)
Funderar på en 8X21 MR3

http://natur.astrosweden.se/kikare/kamakura/mr3/505626
Tacksam för svar!
/Anders

Innan du bestämmer dig gå och titta genom en Leiz och en Carl-Zeiss i samma optiska härad. Trist att gå omkring och längta till nästa hötapp.

Visst finns det andra erkända märken, men också andra prislappar!
Betyder det att du har provat Kamakuras kikare och kan ge mig en hint hur dom står sig i optisk konkurrens? Eller är det en ryggmärgsreflex att snegla på dom mer välkända?

Har i varje fall då det gäller kikarsikten en känsla om att det ibland säljs lite för mycket på firmanamnet, å då jag inte har ekonomi för att pröjsa för en Swarre skulle det vara intressant att göra ett bra inköp där märket kanske är mindre känt men ändå riktigt bra kvalitet.
Mycket kikare för pengarna så att säga, emblemet fäster jag inte så stor vikt vid.

Vill man inte betala fullpris finns alltid begagnademarknaden. OBS jag sa inte köp jag sa titta och jämför, kikare ser man ju genom ibland länge.

Att zeiss/swarre och leica är bäst råder inte så mycket tvekan om. Prisvärdast är en annan femma. Jag har hört mycket gott om Kamakura från fågelskådar håll.

Själv skulle jag också titta på Minox. Har själv en sådan som 8x42BL jag också jämfört mot en Zeiss 7x50 BGAT. Zeissen var bättre, men inte 10000kr bättre i mina ögon. Minox är dock oftast för högt prissatta i Sverige. Kolla med opticswarehouse.co.uk.

Vill man ha riktigt bra grejer för billig penning är begagnat en bra idé. Hensoldt är zeiss militära tillverkning och deras 8x30 är grymma och inte alltför tunga. Jag hade tur och fick tag i ett topp ex för 75€ på ebay.de. Normalpris är väl ca 150€ kanske.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Kamakura 8x21; _____3.495 kr
Kamakura 8x21; _____3.895 kr

Vejled Zeiss pris:
Conquest 8x20;_____3.950 kr
Conquest 10x25; ____4.450 kr
Victory 8x20; ________5.800 kr
Victory 10x25; _______6.200 kr

Vejled Leica pris:
Trinovid 8x20; ______3.995 kr
Trinovid 10x25; _____4.195 kr
Ultravid 8z20; _______5.695 kr
Ultravid 10x25; ______5.895 kr

Fick en som present, bytte den veckan efteråt mot en CZ. Mellanskillnaden var en chimär mot den upplevda optiska och mekaniska kvaliteten.

Oj,

För så liten prisskillnad skulle jag också valt zeiss. Framförallt med tanke på begagnatvärdet.

Jag har en beggad zeiss 8x20 av gammalt okulärjusterat snitt som jag fick för ca 1200kr på ebay.de. Den är helt suverän. Det är ungefär samma modell som zeiss conquest 8x20 skulle jag gissa.

För flitigt användande skulle jag ändå överväga att ta en lite större kikare. Det blir stabilare och vilsammare för ögonen. I skymning är heller inte 8x20 så värst bra.

Få gitter bära en 7x50 eller 8x56. Har 6x30 och 7x28 båda ger god täckning även i skuggor. Har 7x50 som mest samlar damm tyvärr.

Undertecknad brukar en 7x42 mono, bärbar och fenomenal förstärkning för gubbögon i skymning :).

//J

Vilken modell var det du fick i present, en i MR3-serien? det är den jag tyckte verka mest lovande och det skulle vara bra att kunna utesluta den från inköpslistan.
Har någon kunnat lista ut varför Kamakura bara verkar säljas i Sverige och Sydafrika?

Ni alla som svarat på min tråd verka veta en hel del om handkikare. Jag jobbar som fotograf men undrar hur bra t,ex Pentax klarar sig i konkurrensen från gamla välkända tyska kikarmärken?
En liten och smidig verkar vara den här 9X28 och dessutom lätt.

http://www.testfreaks.se/kikare/pentax-9x28-dcf-lv/

Men jag gissar att den har lite säre kantskärpa och synfält jämfört med dyrare märken.
Hur mycket bättre ljusstyrka brukar "finare" kikare visa upp jämfört med den här sortens kikares (pentaxen)?

/Anders

Pentax har väl helt ok renommé har jag för mig. Mer känt än kamakura (ingen aning om de är bättre eller sämre). Har bara tittat i en kikare för astronomibruk, och den var bra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg