I Prag...
... eller Tjckien överhuvudtaget är Rock Empires friends mycket billigare. Även många andra klätterprylar är också billiga, men vissa av dessa är dock utan CE märkning. Slutpriserna beror naturligtivs på valutakurs och hur mycket man lägger ut på resan dit. Men har man vägarna förbi är det ju trevligt.
Jag var där i våras och betalade ca 150:-/friend, samma pris för alla modeller. Tyvärr är fort Europa konstruerat så att vi inte skall handla med länder utom fortet. Detta innebär att vi knappt får ta in lite klättergrejor köpta utom EU. Jag har för mig att gränsen var ynka 200 DM. (Skiner min ilska igenom över att vi åkte dit i tullen och fick betala tull och straffavgift och bråka med tyska tulltjänstemän, otur).
Hudy sport är en av kedjorna i Tjeckien som säljer klätterutrustning, men det finns andra. Hudy är dock de enda som jag vet har en hemsida (se ovan). På denna finns ett begränsat utbud av de varor som säljs internationellt. Men om man står ut med att titta på de tjeckiska sidorna kan man hitta mycket mer, med priser i Tjeckiska korona. På hemsidan finns också adresser till alla Hudybutiker. Det finns ett antal butker i Prag. Något som vi missade att kolla upp är möjligheten att handla taxfree, som visst skall gå. Detta innebär ytterligare billigare prylar.
Ja, det var några tips om Prag. Kontakta mig om ev. frågor....