Kalsingar, bästa modellen?

Janus

Vandrare; sa:
Jag söker ett par som torkar fort, inte skaver, sitter bra och helst inte luktar illa altför snabbt. Ylle kort-kallingar, finns det?

Jag kör med Janus ullboxerkallingar. De jag har är väl tunna för vinterbruk egentligen, men jag använder dom året runt på längre turer. Jag brukar tvätta dom i maskin, har fungerat bra än så länge. Det enda ställe jag sett dom på i Sverige är dock femmans i Götet.

/Nicklas

Jag har crafts och New line underställskalsonger i boxermodell, sitter bra och är lätta att tvätta/torka, samt att de inte skaver. /Gunnar

Re: kronans

Pott; sa:
Jag använder försvarets kalsonger då jag är ute eftersom de sitter jäkligt bra, ingen risk för skav.

Hej!

Var köper man försvarets korta kalsonger? Jag har några stycken försvarets långkalsonger, de är mycket bra, jag köpte dem någon gång på Överskottsbolaget. Har Ö-B oxå de korta? Eller kan man t.o.m. på nätet köpa dem?

Får man som icke-svensk överhuvudtaget inneha svenska militärkalsonger??? :)

...undrar:
/Georg

P.S.: Har aldrig någonsin "upplevt" bättre långkalsonger, därför är jag nyfiken på försvarets korta.

Re: Re: kronans

saxaren; sa:
.....
Får man som icke-svensk överhuvudtaget inneha svenska militärkalsonger??? :)

...undrar:
/Georg

P.S.: Har aldrig någonsin "upplevt" bättre långkalsonger, därför är jag nyfiken på försvarets korta.
Numera anses det inte vara någon säkerhetsrisk att alla möjliga nationers soldater springer omkring i svenska militära överskottskalsonger. Vad gäller saxare kanske det är mer tveksamt, men du kan nog få dispens:)

Fillingar

Tja det finns säkert lika många tips som det finns bärare. Men i många år var Vinettas polyestershorts mina ständiga fäljeslagare. Höll mig torra, torkade rekordsnabbt och luktade först någonstans borta vid 12-14 dagarsstrecket. En lång tid körde jag med Gryningen yllekalsingar, tunna, närsittande, krävde långsam skötsel. Craft, HH mfl plastkalsingar håller en torr men många med mig upplever dem som svala, ja tom kalla om man inte går hela tiden utan stannnar och tittar och så.
På resor med tak över huvudet och när det är varmt om andningen funkar siden bra, fyller lite, väger lite, torkar över natten, värmer om det blåser och kyler om det är varmt. Ger märkliga kommentarer.
Kungens gråa fanns fordom i en 100% plast version, nästan sidenegenskapen men den torkar fortare och fyller lite mer. Mycket nära idealet. Den modernare kungens grågröna med 50% bomull, håller inte mig lika torr i grenen och torkar betydligt långsammare i tältet eller på snöre, på kroppen märker jag liten skillnad. Priset är väl den urvalsfaktor som är dess största förtjänst.
Går man och det är varmt ute samt tillgång på vatten som i Norden är utan kalsingar ett lättare alternativ och fullt praktiskt.
När det blir dags för långisar åker dock fillingarna på igen då det är betydligt enklare att tvätta och torka korta.

God tur

Johan K

Janus

Jag kör oxå Janus ullboxer. Funkar mycket bra. De sitter inte lika tight som NewLine, men luktmässigt är det bättre med ull än syntet. Jag brukar ha mina på vinterturer, har inte provat dem på sommaren.
Jag införskaffade mina Janus hos Naturkompaniet i Gävle.

/Jimmie

Kom igen nu...

utan kallingar är ju klart mycket bättre! :)

Annars brukar jag använda Crafts Gunde-kalling vid kallare väder och vid varmare väder nån kallingprototyp från Fjällräven, i underställsmtrl.

/Håkan

Ulvang

Är lycklig ägare till ett par Ulvang boxershorts i 100% merinoull. Bra passform, går en bit ner på låren, luktar aldrig (nästan i vart fall) och är faktiskt värda vad jag betalade 250 NOK. Inköpta i Norge. Vet ej om de finns i Sverige.

Kalsingar

Jag har Tierras boxer fantastisk passform och inte plastiga som en del andra av polyester.
När det är kallare använder jag Houdinis boxer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kronans kalsingar... Kläder 2
Snödrivan Bästa hängslen Kläder 6
Tundraman Bästa allround skaljackan? Kläder 31
Lakritsglass Bästa byxan för skidor Kläder 8
FruNalleman Och..sommarens bästa sandaler är...? Kläder 8
Smogz Bästa friluftsbältet Kläder 8
joanna En halv dag i Stockholm: bästa stället att prova kängor? Kläder 19
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Zaphi Bästa sula för bra grepp (kängor) Kläder 16
Naturelover Bästa byxan för vinteraktiviteter... Kläder 0
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Bästa Haglöfsbyxorna? Kläder 3
estetdrägg Bästa oljerockarna? Kläder 2
ebh Bästa yllestrumpan för stadsturer o dyl? Kläder 18
Nikke X Bästa och sämsta klädmärket?? Var med och rösta! Kläder 55
Lasse Björkeson Var bästa pris och sortiment av Ullfroté? Kläder 9
Bengtsson Bästa Skaljackan?? Kläder 8
Martin Fjäderlätt Bästa sport-bh:n? Kläder 9
petho Bästa vandrarkängan Kläder 16
ollefisk Bästa kepsen? Kläder 6
carpe.diem Bästa impregneringen för tvättad gore-tex Kläder 14
ebh Bästa strumpan, stadsvandring i vanliga skor??? Kläder 5
asdfgh Bästa GoreTex-jackan? Kläder 22
Vandrare Tips på bästa G-tex impregneringen tack! Kläder 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg