kallvispad blåbärssoppa

Om ni ska cykla mellan Åmål och Sthml kommer ni att passera många affärer och kan äta fil och mussli till frukost. Då får ni i er något som mättar och kletar inte ned kastrullen. En oöppnad filpaket klarar ett dygn i en cykelväska.
/Stina
 
Eller varför inte skaka ihop en hemgjord yoghurt under dagen.

Hemgjord yoghurt

Koka upp ca. 2 dl mjölk/portion på kvällen. Vilken typ av mjölk är valfritt, även lättmjölk fungerar bra. Hur torrmjölken reagerar här vet jag inte, för jag har inte provat.
Låt svalna till fingervarm. Häll den i termos, tillsätt 2 tsk. färdig yoghurt, utan att röra om. Sätt på locket och låt stå i rumstemp. över natten.
På morgonen är den klar att äta. Spar lite av den till den nya sats som görs iordning kommande kväll.

Om den blir lös och slaskig har inte syrningen fungerat och man börjar om från början med en ny kultur.

Kan vid serveringen smaksättas med fruktpuré, sylt eller mos.

http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/mat/smalrecept.htm
 
jo. jag har hittat min blåbärssoppa nu. på citygross hade de kallvispad blåbärssoppa av märket ekströms. i paket om 2kg pulver, som ger 13 liter, för 157 kr. det hade kanske varit lite bekvämare med en mindre förpackning men allt kanske inte åker med på semestern.

(om nån hittar ovan nämda soppa i mindre förpackning är det bara att säga till. för övrigt var nyponsoppan ungefär hälften så dyr)
 
Fixa soppan på kvällen?

Soppan innehåller stora mängder socker så det är inga problem med hållbarheten om du fixar den på kvällen innan.

Hur var smaken på den kallvispade från Ekströms? Någon som gjort blindtester?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda D Blåbärssoppa Friluftsmat 23

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg