Kallvatten

Har kollat runt o läst artiklar om klädsel vid kalla vattentemperaturer men vet inte riktigt vad som skulle vara bäst för mig nu, då jag ska "uppgradera" mig till surfski? Ullunderställ med raggsockar + ett skyddande skalplagg har funkat ypperligt i min havskajak men nu lär det bli lite blötare. I Bottenviken är vattnet för det mesta kallt även under sommaren ,undantaget då riktigt kustnära områden. Då jag inte gärna vill sitta i en hel torrdräkt letar jag andra alternativ, neoprendräkter av varierande tjocklek finns ju men jag är rädd att det blir för varmt för för min del. Är inne nu på en tvådelad torrdräkt, alltså en vattentät byxa + jacka o då ska det tydligen vara en typ av dubbelmidja som hindrar vatteninträngning. Går det i så fall jämföra med hel torrdräkt?

Då du sitter i en Surfski som verkligen ibland inbjuder till bad, så tror jag ett vettigt val då vattnet är kallt är Ursuit MPS. Har precis köpt en å tycker den är otroligt smidig å fin!
Allt annat är helt enkelt sämre å inte lika säkert...enligt mig då ;)

/Janne

Hel torrdräkt inte varm

Det är en vanlig missuppfattning att hel torrdräkt är varm. En hel dräkt av typ skalplagg i GoreTex eller annat bra ventilerande membran är inte varm, och betydligt luftigare än motsvarande dräkt i delad version! Tätningen runt midjan sitter nämligen åt ganska mycket.

Faktum är att skaldräkterna är så tunna att man vintertid måste ta på sig en hel del under, om man ska skydda sig mot kallt vatten. Underställen ska givetvis, för att undvika fuktinstängning, vara så ventilerande som möjligt. Själv använder jag underställ typ brynja i syntetmaterial, vid stark kyla dubbla lager.

Våtdräkt och olika sorters surfskins är enligt min erfarenhet betydligt svettigare i luften och kan ge sämre skydd i vattnet. Sistnämnda beror en del på passform och på hur mycket man har under torrdräkten. Helt klart är att de våta dräkterna ger sämre skydd EFTER det att man tagit sig upp ur vattnet och ska ta sig hem - en mycket kritisk fas av en kallbadsolycka.

Torrdräkt, alltså. Skönare än så blir det inte vintertid, på våra breddgrader.

hälsningar Jens

Ursuit MPS

Ursuit MPS när det är kallare än +8. Är det varmare, 0.5mm neopren i varierande täckning, på sommaren räcker det med shorts.

Paddlat surfski sen -05 året runt, börjar få koll på klädseln...

Kvalitén på MPS ?

Hej, hur är det MPSen, kan den användas som yttersta lager eller måste man alltid ha nåt utanpå för att inte ta sönder den i tex surfskin?

Hur är halstäyningrn i surfski sammanhang (vid plurr)?
Dvs man hänger inte upp o ner och rollar som i kajak.

Hi Peter, look at a drysuit such as Ursuits or the lightweight paddle suit from Kokatat, both are breathable and you wear the right amount of insulation to suit the water and air temperature. I love my paddlesuit as it has a tight neoprene neck as I find latex after a while irritates my skin, plus its warmer. I have dived to 5m and it worked fine, may get the odd drop in, but very little.

A combination is never going to be as effective and in the end will cost as much if not more than a good dry / paddlesuit, but has the advantage you can have one or the other, or combine with other clothes or activities. For example I use my dry pants for sailing with a regular jacket or just the pants when I have to wade in the water when beach landing my sailboat.

Neoprene works when its wet and is not as effective in the wind as a good windshell, so its great when in the water surfing for example, but is also restrictive in your movement, even 0,5mm thick material is uncomfortable after a period from my experience, so a 3-5mm suit will feel like steel amour ;-) But it does add floatation on the up side (excuse the pun).

Good luck on your quest....

James

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg