Köpte först en sovsäck till min kungsledenvandring och upptäckte sedan att den var på tok för tung. Så jag investerade i en dunsäck för ca 1500 kr. Denna skulle räcka ner till ca -10 grader, men jag frös så jag skakade, trots dubbla underställ och mössa. Det jag funderar på är om jag kan sy ett eget överdrag till sovsäcken som förhoppningsvis ska höja temperaturen inne i säcken. Är inte så sugen på att köpa ytterligare en säck för flera tusen... Så vad ska jag använda för material? Fleece? Ull? Kommer att ligga i tält så det behöver inte vara vattentätt, även om det kanske också drar upp temperaturen ytterligare. Någon som gjort ett eget med goda resultat? Och gärna inte för mycket vikt, som ensamvandrare med hund drar jag ändå på mig många kilon...
Sen till liggunderlaget som jag även det fick köpa ett nytt när det gamla vägde på tok för mycket. Stod att R-värdet låg på 4,5 vilket jag inte riktigt tror stämmer. Upplevde att mycket kyla trängde upp genom liggunderlaget. Hur förhindrar jag det? Tunnt cellplastunderlag under det? Väger ju inget, men tar lite plats... Tips!
Tack =)
Sen till liggunderlaget som jag även det fick köpa ett nytt när det gamla vägde på tok för mycket. Stod att R-värdet låg på 4,5 vilket jag inte riktigt tror stämmer. Upplevde att mycket kyla trängde upp genom liggunderlaget. Hur förhindrar jag det? Tunnt cellplastunderlag under det? Väger ju inget, men tar lite plats... Tips!
Tack =)