• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kallt i Norrbotten

Inte i Norrbotten

Förra vintern var definitivt inte en speciellt hård vinter i Norrbotten. Denna vinter har fram tills nu varit mild. Denna köldknäpp är rejäl men att kalla denna vinter för en vargavinter i en Norrbottenstråd är en lätt överdrift om man ska summera den del av vintern som har gått.

/Tommy
 
-30 utanför Luleå under dagen, tog en 3,5 timmars skogstur med nya tegsnäsarna, friskt och skönt.

filename=2012-02-04_0031_1.jpg


filename=2012-02-04_0033_1.jpg


Klädmässigt behövs inte mycket sålänge man rör sig - ullfrotteunderställ, ylleskjorta, G1000byxor och bomullsanorak. På fötterna 2 par yllestrumpor och Lundhags Alaska, på händerna Hestra Fälthandskar och yllemössa som avrundning. Kunde åka barhänt långa stunder där det var lä, bambustavar är tacksamma på så vis.
filename=2012-02-04_0023.jpg
 
Varit uppe i Jokkmokk på marknaden nu i helgen, och det var inga större problem att vara ute några timmar i -40, bara ylleunderställ, vadmalsbrallor, två tröjor och sedan skoteroverallen över hela härligheten, plus mina älskade muckboots, ordentlig mössa och ordentliga vantar. Mötte dock två tjejer i tighta jeans på marknaden... Trodde jag skulle dö när jag såg dem, satan i mig så kallt! Det gäller att vara hård när utseendet kommer före bekvämligheten! ;)

Är det ingen led dragen över Saggat ännu?
 
Haha, uppfödd i Luleå. Det var tufft när man skulle imponera på tjejerna på 80-talet. Loafers eller seglarskor, jeans och såklart barhuvat var det som gällde på gymnasiet oavsett om det var sommar eller januari och -30°C. Långkalsonger var strictly optional men nu är man lite äldre och visare.

...Mötte dock två tjejer i tighta jeans på marknaden... Trodde jag skulle dö när jag såg dem, satan i mig så kallt! Det gäller att vara hård när utseendet kommer före bekvämligheten! ;)...
 
Ni som kommer från nordliga breddgrader, är det vanligt att köldgrader pajjar skorna?

Jag hade mina m90 sommarkängor i helgen när det var nedåt -20 här i stockholmstrakten, och sulorna har bokstavligen smulats sönder i klacken. Vill minnas att jag varit med om liknande med andra skor vid minusgrader, är det gummit som blir för sprött? I lumpen hade man ju ett par vinterkängor som kanske hade köldtåligare gummiblandning tänker jag.
 
Mig har det aldrig hänt för, bodde 27 år i Luleå. En polare råkade ut för att ett par Timberland sprack där sulan böjs under framfoten (han fick helt nya direkt).

Ni som kommer från nordliga breddgrader, är det vanligt att köldgrader pajjar skorna?

Jag hade mina m90 sommarkängor i helgen när det var nedåt -20 här i stockholmstrakten, och sulorna har bokstavligen smulats sönder i klacken. Vill minnas att jag varit med om liknande med andra skor vid minusgrader, är det gummit som blir för sprött? I lumpen hade man ju ett par vinterkängor som kanske hade köldtåligare gummiblandning tänker jag.
 
Mina meindl-känger blir väldigt hala när det är kallt,en grannes sprack visst.Tror hon fick beskedet att de inte var ämnade för kyla.
Saggat;kanske det börjar bli säkert nu,men vet ej,hittills har man undvikit sjön och även Tarraälven.
Fråga i Årrenjarka Fjällby,de vet nog ang leden.
Kallaste killen jag så på marknaden hade läskburk i ena handen,Saphir(?)flaska i glas i den andra,barhänt,mådde gott som det verkade.
 
Saggat;kanske det börjar bli säkert nu,men vet ej,hittills har man undvikit sjön och även Tarraälven.

Har en bekant som nog tog den vägen till fjälls för nån dag sen. Får se om han kommer tillbaks, då var det nog ok ;).

Om inte meindl-kängorna skulle användas i kyla... vad ska man då ha dem till? Dekoration?
 
Bor än lite längre norr än både Luleå och Jokkmokk, och aldrig har ett par skor för mig frusit sönder.

Kommer ihåg att förra vintern var bra mycket kallare än i år, men ändå inte överdrivet farligt. Vi hade en 2-veckors period i februari när det aldrig blev varmare än -25.
Men som en gammal fröken alltid sa, "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder"

Så enkelt är det.
 
Ni som kommer från nordliga breddgrader, är det vanligt att köldgrader pajjar skorna?

Jag hade mina m90 sommarkängor i helgen när det var nedåt -20 här i stockholmstrakten, och sulorna har bokstavligen smulats sönder i klacken. Vill minnas att jag varit med om liknande med andra skor vid minusgrader, är det gummit som blir för sprött? I lumpen hade man ju ett par vinterkängor som kanske hade köldtåligare gummiblandning tänker jag.

Det måste vara dåligt material. Men generellt sett så är inte läderkängor bra när det är riktigt kallt (men -20 är inte speciellt kallt). Man behöver mjukare material. Jag går i yllefodrade Nokian stövlar, de går bra ned till -40 i alla fall.
 

avslutad210712

Gäst
fast personligen tycker jag nog att det är bättre att folk får åka buss än tåg för om något händer så är det lättare att undsätta folk på E10:an än ute i skogen.

Vilket inte SJ tyckte så de ställde in både tåg och bussar norr om Boden vilket såklart förvånade bussbolagen i länet som körde som vanligt och det i sin tur tyckte SJ var oansvarigt och oförståeligt.

Nåja framåt helgen skall visst tågen börja rull igen. Fast om det kommer snö kanske SJ ändrar sig angående tågtrafiken. Och varför inte busstrafiken också. Om de kunde skulle de nog ställa in biltrafiken och flygtrafiken också.
 
Vilket inte SJ tyckte så de ställde in både tåg och bussar norr om Boden vilket såklart förvånade bussbolagen i länet som körde som vanligt och det i sin tur tyckte SJ var oansvarigt och oförståeligt.

Ja jösses ja. Vilka puckon.... Ok att inte skicka folk med tåg, inte så kul om de blir stående mitt ute i ingenstans, men en buss kan ju faktiskt undsättas på max timmen även i norrland med nåt som ens påminner om organisation. *Så* svårt kan det ju inte vara att jaga en lokalbuss ur ett samhälle eller liknande om det nu blir kris. Sedan får man som passagerare ha nog vett för att ha med kläder så man klarar sig några timmar i aktuell temperatur, tycker jag iaf.

Sedan kan man ju argumentera för hur "säkert" det var av SJ att strandsätta folk på iskalla perronger lite varstans. Är man nu redan bortrest är det ju inte alltid helt trivialt att hitta nattläger, men om nån fryser ihjäl på Bodens perrong är det väl inte SJs fel, tycker de iaf.