• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kallt i Norrbotten

avslutad210712

Gäst
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6695301

vilket innebär att tågen inte går

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6694374

fast personligen tycker jag nog att det är bättre att folk får åka buss än tåg för om något händer så är det lättare att undsätta folk på E10:an än ute i skogen.

Och jag får testa min nya dunjacka *L*. Enligt vädertjänsterna finns risk att temperaturen kryper under -35 natten mellan lördag och söndag. Dock en bit till mitt personliga köldrekord utomhus som är -42.

Kanske får vi farbara isar vid kusten men säkert är det inte. Vi hade öppet vatten ända in till byn 28:e december vilket aldrig inträffat i modern tid. Just nu är isarna mellan 5-15 cm där jag bor och inte ett enda skoterspår syns ut på havet.

-25 är kallt
-30 är jäkligt mycket kallare
-35 är tja vedervärdigt
-42 är så kallt att ögonfransarna frös ihop efter fem minuter trots huva på jackan.
 
Syskon, farsan och kompis bor i Luleå och Gammelstad. Tydligen hotar SMHI med -37-39° imorgon. Jag tycker att gränsen för när det slutar vara toppenkul är när det klibbar i näsan vid inandning (nånstans mellan 25-30) :) Bodde i Luleå till jag var 28 och mitt rekord är -37°.
 
Är i kalixtrakten just nu och har heller ännu inte fått användning av min dunjacka. Kör med skaljacka och dubbla tröjor, inga långkallisar heller (det har man bara på o-plats fick jag höra av ett befäl en gång) :) dunjackan åker dock med i ryggan...

Riktigt skönt när det är kallt dock.
 
Vid vilken temperatur tar ni fram dunjackan?

Där jag bor (Västerås) finns det dom som har Fjällräven Expedition dunjacka på sig när det är 0 gradigt. Vad dom tar på sig nu när det är -14 grader som nu kan jag bara undra. För att inte undra ännu mer hur dom klär sig när det blir -20 grader eller kallare vilket händer ibland, om än inte varje vinter.

Per
 
Ja,hur mycket tar man på sej om man har expedition vid nollan,Jokkmokk vid vårt relativt högt belägna hus nu -37.
Gått hundpromenad runt Talvatis på morgonen,-38.vi frös inte,mer än jag om benfläsket,Norröna Lyngen dunjacka har räckt gott denna marknadsfredag.
Ang.isar så dras det upp blöt gul (ej hundpissad) snö när man plöjer något djupare över stadsdammen Talvatis,många leder över sjöar är inte speciellt väl säkrade,tex undviker vi ännu att vara ute på Saggat i Kvikkjokk,mycket osäkert isläge,men kanske svinkylan rättar till det
 
Vad beror det på? Har det frusit, snöat och töat uppe hos er? Var uppe i norra Jämtland för ett par veckor sedan och jagade och fiskade. Isen var hyfsat tjock men det var som att borra i frusen sorbet, dvs. ingen fin kärnis alls utan borren dök snabbt igenom.

Ang.isar så dras det upp blöt gul (ej hundpissad) snö när man plöjer något djupare över stadsdammen Talvatis,många leder över sjöar är inte speciellt väl säkrade,tex undviker vi ännu att vara ute på Saggat i Kvikkjokk,mycket osäkert isläge,men kanske svinkylan rättar till det
 
vintern inleddes med fina skridskoisar,men sen antar jag att sprickor kombinerat med rätt mycket tyngande snö ställt till det.Mycket var också länge ofruset.
Ingen isexpert direkt,men det är mycket dubbelis,svagt(ätet underifrån?) osv.
 

avslutad210712

Gäst
Där jag bor (Västerås) finns det dom som har Fjällräven Expedition dunjacka på sig när det är 0 gradigt. Vad dom tar på sig nu när det är -14 grader som nu kan jag bara undra. För att inte undra ännu mer hur dom klär sig när det blir -20 grader eller kallare vilket händer ibland, om än inte varje vinter.

Per

När jag åkte nuss till Luleå förut kom dunjackorna av expeditionsmodell fram vid ungefär +5. Kombinerat med tunna tights och gympadojor eller Converse. Eller varför inte shorts med nylonstrumpor till. Mössa, vantar - vad är det i dagens moderna klädsel.
 

avslutad210712

Gäst
Vad beror det på? Har det frusit, snöat och töat uppe hos er? Var uppe i norra Jämtland för ett par veckor sedan och jagade och fiskade. Isen var hyfsat tjock men det var som att borra i frusen sorbet, dvs. ingen fin kärnis alls utan borren dök snabbt igenom.

Vid kusten har det frusit, stormat, snöat, varit 130 cm över normalt vattenstånd vid minst fyra tillfällen och 80-100 cm över vid oräkneliga tillfällen i år så isen har aldrig hunnit frysa ordentligt. Ingen snö på backen vid jul och idag en normal snömängd så isen är egentligen snömättad vilket innebär att det finns ingen kärnis. Kustbevakning testade isen utanför Axelsvik i veckan. Två yxhugg så var de genom.

Så visst funderar man på hur isen uppe till fjälls är där man dessutom inte har någon lokalkännedom. Blir nog till att ta det säkra före det osäkra vid vårturen och undvika isar i största möjliga mån.
 
Det är mycket märkligt, verkar en hel del tycka när dom ser mig i vinterkängor och tjock mössa och lovikkavantar. Medans de själva står i rejäla jackor, sommarskor, inget på huvudet och eventuellt ett par tunna handskar..

Ingen har hittils sagt något, men deras blickar drar sig som magneter åt min, enligt dom, udda klädsel. Verkar vara modernt att vilja frysa. Men de går ju inte så långa vägar heller. Bilen in till stan verkar populärt, kanske pga just klädseln är felaktig ?

Är det runt nollan kör jag med en ylletröjja under en vanlig skaljacka. Men då har jag också långkallingar, yllestrumpor, halsduk, mössa och lovikkavantarna. Idag -14 så åkte den varma långa vinterjackan fram..

Mvh // Johannes
 
Där jag bor (Västerås) finns det dom som har Fjällräven Expedition dunjacka på sig när det är 0 gradigt. Vad dom tar på sig nu när det är -14 grader som nu kan jag bara undra. För att inte undra ännu mer hur dom klär sig när det blir -20 grader eller kallare vilket händer ibland, om än inte varje vinter.

Per

Som svar på sin rubrik: spelar ingen roll vad tempen visar. Rör jag mig är den av är jag stilla förstärks den på.